Ishøj Forsyning vælger plast til spildevandsløsning

Byggemodningen Pilemølle Erhverv i Ishøj indeholder en hel del større kloakarbejde, idet det tidligere landbrugsjord nu skal klargøres til erhvervsformål.

Projektet var oprindeligt foreskrevet med en betonløsning. Men i samarbejde med entreprenørvirksomheden Gorm Hansen A/S lod forsyningsselskabet sig hurtigt overbevise om plastrørenes fordele. Således er plastrør blevet valgt til anlæg af både regnvandsledning og spildevandsledning. For Ishøj Forsyning var der masser af gode argumenter for en løsning med plastrør. Særligt holdbarhed og forbedret arbejdsmiljø var vigtige parametre, men specielt det økonomiske aspekt, der er forbundet med den længere holdbarhed, var afgørende.

- Valget mellem plast, glasfiber og beton er altid en afvejning mellem økonomi, arbejdsmiljø, tidsplan og fysiske forhold. Det er klart, at økonomien altid vil veje tungt, siger Peter Dreier, der er civilingeniør hos Ishøj Forsyning.

Det er ikke første gang, at valget er faldet på plastrør, når Ishøj Forsyning har været bygherre på et projekt.
- Ishøj Forsyning har benyttet plastrør i flere projekter, og indtil videre er erfaringerne gode, fortæller Peter Dreier.

Fleksible IQ-plastrør til kompliceret rørføring
Entreprenørvirksomheden Gorm Hansen A/S er hovedentreprenør på projekt Pilemølle Erhverv, og afdelingschef Jacob Nielsen angiver flere fordele ved at anvende plastrør til større kloakarbejde.

- Med plastrør opnås en markant højere levetid, og så er det væsentligt nemmere for vores medarbejdere at håndtere plastrørene, da de kun vejer en tiendedel af, hvad et betonrør ville have vejet. Det sparer både maskinelle og mandskabsmæssige ressourcer. Til dette projekt er der desuden den særlige udfordring, at anlægsarbejdet ligger tæt op ad en større vej, hvorunder der ligger en masse store forsyningsledninger og kabler. For at komme under dem er plastrør den mest fleksible løsning, fortæller Jacob Nielsen.

Netop egenskaberne i det kompatible IQ-rørsystem er attraktive, vurderer Gorm Hansen. Det er specielt muligheden for kombinere spildevandsrørene med f.eks. brønde, kombineret med plastrørenes lave vægt, der gør det nemt at arbejde med plastrør.

Fra arbejdspladsen i Ishøj meldes der også om god stemning. Her er Gorm Hansens medarbejdere yderst tilfredse med at arbejde med plastrør.

- Især her på denne årstid, hvor vejret kan være udfordrende, så er folkene på byggepladsen positivt stemt for et rør, der er meget nemmere at arbejde med, siger Jacob Nielsen.

Gorm Hansen A/S har længe arbejdet med plastrør. Selvom Jacob Nielsen tidligere var lidt skeptisk omkring plastrør til kloakering, så har udviklingen af produkter og metoder igennem de seneste år bevist, at plastrør fuldt ud lever op til andre materialer. Derfor regner afdelingschefen da også med, at det færdige resultat i Ishøj bliver af høj kvalitet.

- Min forventning er, at vi kommer i mål med den kvalitet, som vi også er kendt for og med en afløbsinstallation, som bygherren vil have glæde af de næste mange, mange år, lyder det afsluttende fra Jacob Nielsen.

Dermed er der lagt op til et større stykke kloakarbejde, hvor IQ-rørene vil spille en stor rolle og sikre et solidt og holdbart kloakrørssystem. Til projektet har Uponor i alt leveret 329 stk. 3000 mm IQ-regnvandsrør, i dimensioner fra ø400 til ø800 til den nye udstykning.

Hos Ishøj Forsyning har man en forventning om, at der kan tilføjes endnu en succesfuld historie til samlingen, når arbejdet med Pilemølle Erhverv afsluttes.

- Vi forventer at stå med en win-win oplevelse, når projektet afsluttes. Hvis entreprenøren og bygherren begge har opnået et godt resultat pga. en valgt løsning, er det en succes. Ishøj Forsyning forventer et velfungerende ledningsnet, som vil vise sit værd over tid, lyder det fra Peter Dreier.

Pilemølle erhvervsudstykning - en del af en større klimaløsning i kommunen
Pilemølle Erhverv er et resultat af jernbanestrækningen mellem København og Ringsted. Tidligere blev området brugt til landbrug, men da jernbanen delte området i to, var det oplagt, at arealerne der vendte imod det allerede eksisterende erhvervsområde også skulle inddrages til erhvervsformål. Derfor er Ishøj Kommune og Ishøj Forsyning i gang med at byggemodne området med regn- og spildevandsledninger. Syd for erhvervsområdet skal der anlægges regnvandsbassiner i et rekreativt areal for at tilbageholde regnvandet, inden det udledes i den nærliggende Vejleå.

Bygherre: Ishøj Forsyning og Ishøj Kommune
Rådgiver: SWECO