Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Eurostar har fortaget målinger af kvaliteten og synligheden af Frederikssundsmotorvejens vognbanelinjer, der blev udlagt for fire år siden. Resultatet er intet mindre end imponerende.

Der måles i enheden millicandela, og normalvis skal vejstriber opnå mindst 150 millicandela. Eurostars vejstriber på Frederikssundsmotorvejen ligger i gennemsnit på 200 millicandela. Dermed giver vejmarkeringen bilisterne en meget længere reaktionstid.

”Vi er naturligvis meget tilfredse med målingen, da vejmarkering i høj kvalitet er vores adelsmærke. Det er vigtigt med tydelige og langtidsholdbare vejstriber, så bilisterne kan orientere sig langt frem på kørebanen, fordi det øger sikkerheden og dermed reaktionstiden,” siger Jesper Wraae-Bess, der er administrerende direktør hos Eurostar.

Eurostars vejstriber giver økonomiske fordele

Eurostar har haft ansvaret for at udlægge kørebaneafmærkning på hele udvidelsen af Frederikssundsmotorvejen for fire år siden. Kontrolmålingen kvalitet og synlighed rapporteres til både entreprenør og vejmyndighed, og det viser sig, at det kan betale sig at investere i Eurostars vejstriber:

”Vores detaljerede rapporter med interaktive kort og videooptagelser af vejstrækningerne, giver kommunerne og entreprenørerne et detaljeret indblik i vejmarkeringens kvalitet, meter for meter. Vi foretager målinger et og fire år efter udlægningen af vejstriberne på strækninger omfattet af garantiforpligtelse, og hvor vi selv står for genmarkering. Vi gør det for at se, om der er behov for nye striber. Og vi kan bare konkludere, at lang holdbarhed giver store økonomiske fordele,” siger Jesper Wraae-Bess og fortsætter:

”Kommunerne kan bruge vores dokumentation til at prioritere midlerne til vedligeholdelse af kørebaneafmærkningen. Det får pengene til at række længere. Hos Eurostar leverer vi høj kvalitet og trafiksikkerhed. Det kan godt være, at vores løsninger ikke er de billigste at etablere, men det ender de med at blive på den lange bane,” siger Jesper Wraae-Bess og hentyder til, at kvaliteten af Frederikssundsmotorvejens vejstriber efter fire år stadig er 30 procent højere end kravet.

Selve målingen af vejstriberne foregår med mobilt måleudstyr.

”Måleudstyret kobles på bilen og gør det muligt at måle vejstribernes kvalitet, mens jeg kører. Jeg kan køre op til 80 km/t, så mit arbejde undgår at genere i bilisterne,” siger Michael Pedersen, der er entrepriseleder hos Eurostar, og har ansvaret for at udføre kontrolmålingerne.

Øget fokus på kørebaneafmærkning

I efteråret 2019 viste en postdoc rapport fra Sikre Veje, Asfaltindustrien og DTU en klar sammenhæng mellem vejenes indretning og trafiksikkerhed. En af de fremtrædende konklusioner var, at der mangler data om kørebaneafmærkningens tilstand på de danske veje.

”Vi hæfter os ved den manglende data om kørebaneafmærkningen. Det er skræmmende, at de færreste kommunale myndigheder har viden om den faktuelle tilstand på deres kørebaneafmærkning. Klager over dårlig synlighed af kørebaneafmærkningen er netop et resultat af den manglende data,” sagde Jesper Wraae-Bess, da han kommenterede på rapporten.

Konsekvenserne af vejstribers lave synlighed og dårlige kvalitet er uoverskuelige. Derfor kommer der også et øget fokus på synligt vejinventar i de kommende år.

”Hvis bilisterne ikke kan orientere sig langt frem i trafikken ved hjælp af vejmarkering, kan det have alvorlige konsekvenser, fordi der vil opstå flere trafikulykker. Så kan vi lave en masse beregninger på økonomiske omkostninger for samfundet, men det påvirker også familier, hvis far eller mor ikke kommer hjem til aftensmad. Derfor kommer kommunerne og Vejdirektoratet også til at øge deres fokus på synlighed, og her er vores målinger og rapporteringer et vigtigt redskab at benytte,” siger Jesper Wraae-Bess.

Saferoad Services A/S
Tigervej 12-14