Karen Blixens Plads vinder Klimaprisen Building Awards 2020

M.J. Eriksson har med Bygningsstyrelsen som bygherre udført den store anlægsentreprise for Karen Blixens Plads ved KU Søndre Campus, i tæt samarbejde med NCC, som stod for betonentreprisen.

Om vinderen siger juryen blandt andet:

- Med Karen Blixens plads er det lykkedes at skabe et byrum, der kan håndtere begyndende og fremtidige klimaforandringer og samtidig binder et stort campusområde sammen med æstetiske og praktiske løsninger.

- Fra et fladt, kedeligt og forblæst terræn til et åbent og indbydende byrum, der både tilgodeser og fremmer grøn transport, klimasikring og biodiversitet. Et stærkt eksempel på, hvordan klimasikring ikke behøver at være kedeligt og ”usexet”.

Hele 11 projekter og virksomheder var nomineret til dette års klimapris. I år hyldes en virksomhed som, i særlig grad, er lykkedes med at tænke klimaudfordringerne ind i projektet og sætte nye standarder i byggebranchen.

De øvrige deltagere og betydende aktører på det prisvindende projekt:

COBE, EKJ, CN3, vind-vind Aps, KW-Betonteknik A/S, P:P: Brolægning og P.P. Landskab, HSM Industri og Aagaard og K.S. Elektro

Karen Blixens Plads er realiseres på baggrund af en stor donation fra A. P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

M.J. Eriksson A/S
Brogrenen 10