23948sdkhjf

Pilotforløb gav pædagoger lyst til ledelse

| Medlemsnyhed | Indrykket af Center For Offentlig Kompetenceudvikling

24 pædagogiske ledertalenter fra Faxe, Holbæk og Lejre har fået indblik i ledelsesopgaven og mere lyst til ledelse efter pilotforløb designet til BUPL og KL af COK.

Rekrutteringsudfordringer og udsigten til et generationsskifte var blandt årsagerne til, at BUPL og KL i forbindelse med OK18 igangsatte projekt ”Rekruttering af pædagoger til ledelse”. Formålet var at fremme interessen for ledelse som karrierevej på det pædagogiske område.

Som en del af projektet har COK designet og gennemført et udviklingsforløb, som spotter, motiverer og kvalificerer pædagoger til at tage den pædagogiske ledelsesopgave på sig.

"Særligt for fagprofessionelle er springet fra medarbejder til leder stort. Opgaverne og ansvaret ændrer sig væsentligt, og det kan være svært at finde sig til rette i den nye rolle, hvis man ikke er afklaret med, hvad opgaven går ud på, og om man har lyst til den. Derfor har vi lagt vægt på, at udviklingsforløbet både skal introducere til ledelsesopgaven og sætte spot på nogle af de udfordringer og dilemmaer, man skal være opmærksom på, hvis man overvejer ledelsesvejen", fortæller Christina Nüssler, som er områdechef i COK.

Overvejer I et udviklingsforløb for pædagogiske ledertalenter? Læs mere her >>

Fik ledelsesbriller på
Sammen med chefkonsulent Susanne Harder har hun designet og gennemført forløbet, som består af fem læringsdage, træning i egen organisation og en personlig afklaringssamtale. Her har deltagerne både fået et indblik i relevante ledelsesteorier og mulighed for at koble dem til professionsforståelsen.

”Vi har arbejdet med en række ledelsesdiscipliner som f.eks. personaleledelse, faglig ledelse og administrativ ledelse. Men vi har også arbejdet med f.eks. ledelse af kulturer og forandringer, som indeholder mange dilemmaer. Her tog deltagerne så at sige ledelsesbrillerne på og fik dermed mulighed for at blive klogere på en række udfordringer og dilemmaer ved at anlægge et ledelsesperspektiv på opgaverne, fortæller Susanne Harder.

Et kvalificeret grundlag
Resultatet af udviklingsforløbet er positivt: Flere af deltagerne er helt afklaret med, at de vil være ledere inden for den pædagogiske praksis. Evalueringen af forløbet viser, at også de, der endnu ikke er afklaret, har fået et solidt grundlag at tænke videre på. F.eks. skriver en af deltagerne, at hun nu er uafklaret på en kvalificeret måde og fortsat vil forfølge sin nysgerrighed på ledelsesopgaven.

"Det er vores oplevelse, at deltagerne har fået meget ud af læringsforløbet. Ikke kun på det faglige plan, men også i de løbende dialoger med egen leder og den tilknyttede mentor. De har fået skærpet deres blik på ledelsesopgaven, og selvom de ikke går ledelsesvejen, har de fået en bedre forståelse for den pædagogiske ledelsesopgave, som gavner både dem og deres arbejdsplads", siger Susanne Harder.

Flere perspektiver, hvis man gør det sammen
Udviklingsforløbet er et pilotprojekt, hvor ledertalenter fra Faxe, Holbæk og Lejre kommuner har deltaget. Ifølge Christina Nüssler har det været et plus for deltagerne at dele viden, oplevelser og erfaringer med kollegaer fra andre kommuner:

"I evalueringerne giver flere deltagere udtryk for, at det har været rart at være sammen med andre i et rum, hvor alle har interesse for ledelse – og hvor det er i orden at sige det højt. Det har skabt en fortrolighed deltagerne imellem, som har gjort dem i stand til at rådgive og vejlede hinanden", siger Christina Nüssler, der samtidig anbefaler andre kommuner at gå sammen om tværkommunale talentudviklingsforløb:

"I COK har vi gode erfaringer med at udvikle forløb for flere kommuner. Det løfter diskussionerne ud over egen praksis og giver deltagerne flere perspektiver på ledelsesopgaven. Og som et plus udvider man den samlede rekrutteringspulje. Der er alligevel en tendens til, at man bytter medarbejdere på tværs af kommunegrænsen", afslutter hun.

Udviklet af COK i samarbejde med BUPL og tre kommuner
Udviklingsforløbet for pædagogiske ledelsestalenter bygger på erfaringer fra projektet »Rekruttering af pædagoger til ledelse«, som KL og BUPL har gennemført som led i udmøntningen af OK18. Læs mere om projektet her >>

Medlemsnyhed

Indrykket af
Center For Offentlig Kompetenceudvikling

Hedeager 5, 1.
8200 Aarhus N
Danmark
Center For Offentlig Kompetenceudvikling

Send til en kollega

0.125