23948sdkhjf

Få styr på det afgørende element i FIT

| Medlemsnyhed | Indrykket af Center For Offentlig Kompetenceudvikling

Hvad er det afgørende element, der flytter os fra det intensive feedbackarbejde til borgerens engagement og i sidste ende de gode resultater? Bliv klogere på rationalet bag FIT lige her.

Feedback Informed Treatment (FIT) har i løbet af relativt kort tid vundet indpas på mange af de kommunale indsatsområder og med god grund. Forskningen viser nemlig, at anvendelsen af FIT kan være med til at forbedre borgernes trivsel og udvikling.

– Når vi arbejder med mennesker, er borgerens engagement den vigtigste indikator for bedre resultater i indsatserne. Når borgeren er engageret i indsatsen - når den giver mening for borgeren - og når borgeren tager ejerskab for formålet, er der langt større sandsynlighed for at lykkes med indsatsen. Det store spørgsmål er så, hvordan man skaber engagement. Her giver FIT nogle klare og konkrete svar, siger Bjarne Richter Bjelke, der er chefkonsulent hos COK og certificeret FIT-underviser.

Fra feedback til alliance og engagement
Som navnet antyder, er dialogen med og feedbacken fra borgeren et vigtigt udgangspunkt, når man arbejder med FIT. Feedbacken, som indsamles systematisk ved møder mellem den fagprofessionelle og borgeren, bruges til løbende at forbedre indsatsen, men har også et andet og lige så vigtigt formål.

– Den mest virkningsfulde måde, hvorpå du kan skabe engagement hos borgeren, er ved at arbejde målrettet på en alliance med borgeren. Ikke bare på at få en god relation, men en alliance. For at skabe en alliance med borgeren peger FIT igen på nogle veldefinerede elementer, der skal være på plads, siger Bjarne Richter Bjelke, der f.eks. peger på, at borgeren skal føle sig hørt og have en oplevelse af, at I har sat jer nogle fælles mål. Om det er tilfældet, ved du igen via dit systematiske feedbackarbejde.

– Når du indsamler feedback fra borgeren, er det vigtigt at huske på, at det er borgerens oplevelse, der betyder noget. Når du har det på plads, kan du sådan set bruge metoden med det systematiske feedbackarbejde, der danner grundlaget for en alliance, som igen skaber engagement og resultater, på tværs af alle samarbejdsflader med borgere, hvor du ønsker involvering, øget ejerskab og trivsel – og bedre resultater, siger Bjarne Richter Bjelke.

Bjarne Richter Bjelke har samlet rationalet bag FIT i den nedenstående figur – til inspiration på f.eks. personalemødet og eller jeres interne dialog.

Hør mere om modellen og FIT på vores skræddersyede forløb om metoden >>

Medlemsnyhed

Indrykket af
Center For Offentlig Kompetenceudvikling

Hedeager 5, 1.
8200 Aarhus N
Danmark
Center For Offentlig Kompetenceudvikling

Send til en kollega

0.094