23948sdkhjf

Kommunerne skal i gang med at hæve byzonetavler

| Medlemsnyhed | Indrykket af Saferoad Daluiso A/S

Ved starten af august 2022 skal kommunerne være færdige med at hæve alle E55/56 byzonetavler. Det kan være en stor opgave, og derfor er det vigtigt at gå i gang i god tid.

I mange kommuner venter der en stor opgave med at efterse alle E55/56 byzonetavler og hæve de tavler, der for eksempel er monteret i galger i vejkanten eller i byporte. 

Siden 2017 har det været et krav, at alle nye byzonetavler skal monteres i standere mindst 1,5 meter over jorden, men fra august 2022 gælder kravet også for allerede eksisterende skilte. Kommunerne skal derfor efterse deres tavler og sikre, at de lever op til reglerne. 

Det kan være en stor opgave især i landkommuner, der har mange mindre byer. Ofte har kommunerne ikke overblik over, hvilke byzonetavler der er hævet, og derfor skal medarbejderne rundt og efterse alle tavlerne. Det er derfor vigtigt, at kommunerne går i gang med opgaven i god tid.  

Køge Kommune er i gang
Hos ETK Veje og Byrum, som er Køge Kommunes servicevirksomhed, er Kevin Larsen og hans kolleger allerede gået i gang med at efterse og hæve kommunens byzonetavler.   

”Det kommer oven i den daglige drift, og derfor er det en stor opgave for os,” siger han. 

Han vurderer, at kommunen har et sted imellem 100 og 150 byzonetavler, som skal hæves. 

”Vi har rigtig meget at lave, så jeg er spændt på, hvordan det kommer til at gå. Der skal ikke komme mange specialordre, før det bliver svært at nå det,” siger Kevin Larsen.

Med specialordre henviser han til nye bestillinger, som afdelingen løbende får fra kommunen for eksempel oprettelse af parkeringsforbud. 

”Vi skal ud at kigge på alle skiltene og tjekke, om de lever op til kravene. For eksempel skal vi se, om de stadig har den krævede refleksevne,” siger han.

Han tror dog på, at det vil lykkes at overholde tidsfristen.

”Som det ser ud nu, regner jeg med, at vi klarer det inden for tidsfristen, men vi skal satse på at være færdige med det til foråret næste år, så vi skal give den gas for at nå det,” siger Kevin Larsen. 

Kom ikke for sent i gang
Saferoad er landets største leverandør af vejskilte og færdselstavler og Saferoad udfører også vedligehold af vejskilte.

”Det er vigtigt, at kommunerne går i gang med opgaven i god tid. Det gælder især landkommuner, der har mange små landsbyer og som skal ud at kigge alle steder, om byzonetavlerne er hævet eller ej,” siger Jesper Sundgaard, som er key account manager hos Saferoad. 

”Kommunerne skal også være opmærksomme på, at det tavlerne kan variere i størrelse. Derfor skal der bestilles en rørrammestander, som passer til størrelsen på tavlen,” siger Jesper Sundgaard. 

Han peger samtidig på, at en stor opgave som denne, kan komme til at lægge beslag på mange ressourcer i en kommune, der samtidig skal løse mange andre driftsopgaver på vejområdet 

Højere tavler forbedrer synlighed
En af grundene til at myndighederne har ændret reglerne for placering af byzonetavler er, at der har været flere eksempler på, at der er vokset græs og andre planter op foran skiltet, så bevoksningen helt eller delvist dækker for skiltet. 

Hvis det sker, så er det et problem for trafiksikkerheden, fordi trafikanterne dermed risikerer at overse, at de bevæger sig ind i en byzone, og at hastighedsbegrænsningen derfor er 50 km/h. Derudover betyder det også, at det bliver sværere at håndhæve færdselsreglerne.  

”Der er flere eksempler på, at politiet har udstedt bøder, som senere er trukket tilbage, fordi trafikanten ikke kunne se skiltet. Det er derfor, at det er besluttet, at tavlerne skal hæves,” forklarer Jesper Sundgaard. 

En anden fordel ved at hæve tavlerne er, at det letter vedligehold for kommunen. En stander har således kun et ben i modsætning til en galge, og samtidig sidder tavlen højere oppe. Derfor er det lettere at komme til at slå græsset med en græsslåmaskine. 

Få hjælp til at hæve byzonetavler
For mange kommuner kan det være en fordel at få hjælp til opgaven med at hæve byzonetavler udefra. 

”Vi tilbyder at efterse kommunens byzonetavler og skifte de skilte, der skal skiftes. Dermed undgår du som skilteansvarlig, at du pludselig skal dedikere en masse medarbejdere til at løse opgaven, fordi fristen for at hæve skiltene nærmer sig, og at andre driftsområder derfor bliver nedprioriteret,” siger Jesper Sundgaard. 

Han anbefaler kommunerne at tage kontakt til Saferoad, hvis de ønsker råd og vejledning eller hjælp til at løse opgaven med at hæve byzonetavlerne. 

Medlemsnyhed

Indrykket af
Saferoad Daluiso A/S

Hvidkærvej 33
5250 Odense SV
Danmark
Saferoad Daluiso A/S

Send til en kollega

0.094