Pettinaroli – når kvalitet, design og service afgør valget

Design blev den faktor, der landede en stor leverance af styringssystemer til gulvvarme for Pettinaroli. Installatøren fik andre fordele med i købet.

Mange faktorer skal gå op i en højere enhed, når der skal vælges teknikkomponenter til byggeprojekter. Bygherren kigger på funktion, design og brugervenlighed, mens installatøren prioriterer monteringsvenlighed, pålidelig logistik, konkurrencedygtighed og service i form af let tilgængelig support.

Opmærksomhed på detaljer
Det fik Star VVS til at vælge Pettinaroli, da installationsvirksomheden med afdelinger i Odense og Esbjerg skulle vælge materiel til gulvvarmeinstallationerne i lejlighedskomplekset Kolding Sky. Det svanemærkede byggeri med 98 lejligheder er designet i en stringent og udpræget nordisk stil med opmærksomhed på enhver detalje.

Det betød bl.a., at et oprindelig valgt styresystem blev bortdømt af bygherren, AP Ejendomme, fordi betjeningsenheden – den eneste umiddelbart synlige del af installationen – ikke levede op til en ambition om harmoni mellem det indre og det ydre i den 19 etager høje bygning. Det gjorde til gengæld Pettinarolis trådløse styresystem COMFORT IP.

Pakket til hver enkelt lejlighed
Ud over at have fundet et system, der gjorde bygherren tilfreds, glæder afdelingsleder Dennis Ernst fra Star VVS sig over, at Pettinaroli kunne levere styresystemerne indkodet og specifikt pakket til hver enkelt lejlighed.

”Med et så stort projekt ligger der en stor tidsbesparelse i at få leveret styresystemer, der er indkodet i forvejen, og præcist pakket og leveret. Det er også med til at reducere risikoen for fejl,” fortæller Dennis Ernst.

Opdelte leverancer løste lagerproblem
Gulvvarmekomponenterne fra Pettinaroli blev yderligere leveret i pakker til ca. 20 lejligheder ad gangen, så Star VVS havde mulighed for at opbevare dem på den begrænsede lagerplads, der er til rådighed på store byggepladser som Kolding Sky.

Ud over kvalitetskomponenter og -systemer er et højt vidensniveau og effektive, fleksible leveringskoncepter blevet afgørende for installationsbranchen. Det konstaterer Peter Bæksted, salgskonsulent hos Pettinaroli Danmark, der ud over hjemmemarkedet betjener 16 nordeuropæiske markeder.

Kender installatørernes udfordringer
Peter Bæksted er selv tidligere vvs-tekniker og kender de praktiske og tekniske udfordringer ude på byggepladserne. Derfor tilbringer han også en stor del af sin tid her i dialog med installatører om løsninger. På Kolding Sky-projektet har Peter Bæksted bl.a. hjulpet med finjustering af styresystemerne. Han ser en udvikling, hvor entydigt fokus på produktpris bliver afløst af et mere nuanceret billede.

”Man skal stadig være konkurrencedygtig, men logistik og service har høj prioritet for installationsbranchen, og det er der gode grunde til. Når en installatør eller entreprenør ikke tjener penge på en opgave, er det fordi, noget er kørt skævt, og montørerne f.eks. står og venter, fordi de mangler komponenter,” siger Peter Bæksted.

Udvikler løsninger der sparer tid
Pettinaroli arbejder løbende på at udvikle sine services for at gøre det lettere og hurtigere for installatørerne at løse deres opgaver. I et andet aktuelt byggeprojekt, Dalstrøget i Odense med 43 boliger, leverer Pettinaroli specialkonfigurerede og færdigmonterede bundmoduler til gulvvarme og brugsvand. Det betyder, at montørerne kan gå direkte i gang med at tilslutte.

Hjælper med konfigurering
Flere end 500 komponenter fra Pettinaroli indgår i Lemvigh-Müllers sortiment på flere end 350.000 varenumre. Derudover hjælper stål- og teknikgrossistens sælgere og teknikere, når der er behov for specialkonfigurering af eksempelvis bundmoduler til gulvvarme.

Per Aasberg, indkøbs- og markedsdirektør for teknik hos Lemvigh-Müller, forudser, at efterspørgslen på projekt-tilpassede komponenter vil stige yderligere i de kommende år.

”Installationsbranchen har konstant fokus på produkter og systemer, der kan effektivisere arbejdet og minimere risikoen for fejl. Lige nu har branchen yderligere en udfordring i at skaffe tilstrækkeligt mange kvalificerede medarbejdere. Her kan specialkonfigurerede og formonterede komponenter være en del af løsningen,” siger Per Aasberg.

Fakta: Pettinaroli
·         Pettinaroli har gennem mere end 80 år udviklet og produceret kuglehaner, ventiler og gulvvarmesystemer til VVS- og HVAC-industrien.

·         Pettinaroli-gruppen med hovedsæde og produktion i Norditalien omfatter 11 selskaber i Europa, USA og Mellemøsten.

·         Pettinaroli A/S med base i Middelfart betjener foruden den danske VVS-branche 16 lande i Nord- og Mellemeuropa.

Lemvigh-Müller A/S
Stationsalleen