CO2-fangst – Hvad er det og hvordan virker det?

For at vi kan overholde målet om at nedbringe emissioner af CO2 med 70 % frem til 2030 i Danmark, vil CO2-fangst, også kaldet Carbon Capture, i de kommende år blive en af de vigtigste teknologier til CO2-reduktion.

CO2’s indvirkning på den globale opvarmning er veldokumenteret. For at vi kan overholde målet om at nedbringe de danske emissioner af CO2 med 70 % frem til 2030, vil CO2-fangst i de kommende år blive en vigtig teknologi. Carbon capture, dækker over en række metoder til at opsamle CO2 – direkte fra forbrændingsprocesser eller fra atmosfæren. Den opsamlede CO2 skal enten lagres i undergrunden eller anvendes som 'råmateriale' for nye brændstoffer.

Der findes en lang række teknologier til CO2-fangst, og de har alle hver deres styrker i forskellige anvendelsesområder.

En af de mest anvendte principper er kemisk absorption ved hjælp af et scrubber/stripper-setup. Denne proces er velkendt og har i flere industrier været brugt længe, fx til opgradering af naturgas.

I scrubberen 'vaskes' røggassen med en solventrig blanding, hvor CO2 bindes til solventen. Afhængig af solventen renses røggassen for 90 til 99 % af CO2’en, og den rene røggas slippes fra scrubberen fri til atmosfæren. Solventen, der nu er rig på CO2, pumpes til en stripper, hvor der tilføres energi, fx via damp, og CO2’en desorberes eller 'koges af'. CO2’en fra stripperen kan derefter komprimeres og sendes videre til lagring eller anden anvendelse.

Læs hele artiklen her.

FORCE Technology