Sunde miljøer i sundhedssektoren – en selvfølge?

Dårligt lydmiljø har langtidsvirkninger for både patienter og personale i bygninger inden for sundhedssektoren.

Hospitaler er bygninger, hvor lofter, vægge og gulve ofte har hårde og reflekterende overflader. Når det drejer sig om lyd, betyder det, at der ikke er noget til at absorbere den. Lyden kastes rundt og spredes overalt, og det øger støjniveauet og gør det vanskeligt at slappe af og føre normale samtaler.

Det er et faktum, at et højt lydniveau på hospitaler og bygninger inden for sundhedssektoren forringer søvnen og øger stress og hjertefrekvens. Eller med andre ord: støj udgør et alvorligt helbredsproblem. Det behøver ikke at være sådan.

Akustikløsninger til alle rum og hygiejnekrav
Der findes akustikløsninger til lofter og vægge, som overholder kravene til hygiejne i ethvert hospitalsmiljø, lige fra intensivafdelinger og operationsstuer til patientstuer og lufttætte laboratorier.

Det betyder, at patienter og personale ikke længere skal udholde dårlige miljøer. I stedet kan vi få udendørsmiljøet inden for på en sikker måde for at øge trivsel, effektivitet, hvile og rekonvalescens.

Markant stigende støjniveau på hospitaler
I løbet af de sidste 40 år er det gennemsnitlige støjniveau på hospitaler steget med hele 15 decibel og har nået niveauer på omkring 70 decibel - et godt stykke over Verdenssundhedsorganisationens anbefalede grænse på 35 decibel for et helbredende miljø.

Mange hospitalsansatte arbejder i åbne miljøer. I disse miljøer forventes personalet at høre og tolke alarmer, føre fortrolige samtaler, udføre deres runder og i mange tilfælde påtage sig komplekse medicinske opgaver.
En næsten umulig situation. Men hvordan forbedrer vi så lydmiljøet?

Læs hele artiklen ”5 tips til at reducere støjniveauet på hospitaler” HER.

Akustikløsninger baseret på hygiejnekrav
Den rette akustikrenovering af bygninger er meget vigtig for både patienter og personale. Undersøgelser viser, at fordelene ved god akustik er mange:

•         Nedsætter blodtrykket
•         Nedsætter stressniveauet
•         Forbedrer søvnkvalitet
•         Forbedrer kommunikation
•         Reducerer forbrug af smertestillende medicin
•         Forbedrer personalets effektivitet og arbejdsglæde

Ecophon Hygiene tilbyder et bredt udvalg af løsninger, der passer til miljøer med strenge krav til hygiejnen. Overfladen kan desinficeres og er skimmel- og bakterieresistente.

Best in Class
Alle Ecophons løsninger overholder de strengeste krav til indeklima og er tredjeparts verificeret i miljøvaredeklarationer (EPD). Ecophons produkter har 2 - 3 gange lavere CO2 aftryk end træbeton.

Som det eneste mineraluldsloft i Danmark er pladerne godkendt i bedste klasse (A/A+) i Europas strengeste mærkningsordning - ÉMISSIONS DANS L’AIR INTERIEUR (VOC).

Læs mere om vores gennemsigtige bæredygtighedsprofil HER

Rådgivning og sparring til forbedring af lydmiljøet
Hvis du vil vide mere om rumakustik, Ecophons lydabsorberende lofter og vægabsorbenter, eller ønsker hjælp til at finde den helt rigtige løsning til dit næste projekt, så kontakt os for professionel rådgivning.

Vi er med i alle projektets faser, lige fra planlægning, opstart på byggepladsen til aflevering af færdigt projekt
Kontakt os på telefon: 36 77 09 09 eller læs meget mere på www.ecophon.dk

Saint-Gobain Ecophon A/S