Holbøll afleverer center i Næstved for tredje gang

Efter godt et år har Næstved Retail Park åbnet dørene. For Holbøll er det specielt at være med på projekter i lokalområdet. Det er det også for Kurt Nielsen, der for tredje gang er med til at bygge et shoppingcenter i Næstved sammen med Holbøll.

De seneste uger har der været godt med besøgende i Næstveds nye shopping område, Næstved Retail Park. Efter godt et år med travle maskiner og byggestøv, har de første butikker endelig åbnet dørene. I den nærmeste fremtid kan Næstveds borgere se frem til de resterende butikker følge trop.

Som underentreprenør med ansvar for terrænregulering, belægning, spuns, regnvands- og spildevandsledninger samt udgravning til fundamenter og for forsyning har Holbøll haft nok at se til. Nu kan de se tilbage på projektet med stolthed. Anlægsarbejdet er gået godt, samarbejdet med bygherre Daugaard Pedersen A/S har været solidt og så er det altid helt specielt at være med på store projekter i lokalområdet. Det har det også været for Kurt Nielsen, der for tredje gang er med til at bygge et shopping center i Næstved.

For det er ikke første gang Holbøll er med på et stort udviklingsprojekt i dette område af Næstved. Holbøll har nemlig været med til at bygge både Næstved Storcenter og MegaCenteret. Og selvom det er ved at være nogle år siden, så har Holbøll stadig et par medarbejdere, der har været med på dem alle. Kurt Nielsen er en af dem.

Alle gode gange tre

Da Kurt begyndte på Næstved Storcenter-projektet som arbejdsmand i 1986, havde han nok ikke forestillet sig selv som formand på byggeriet af endnu et center i Næstved blot over 35 år senere. Der er dog sket meget i løbet af de år – ikke kun i branchen, men også for Kurt. Som helt ny i anlægsbranchen, var der mange spørgsmål til, hvordan de forskellige anlægsopgaver skulle løses. Sådan er det ikke længere. Tværtimod, så er det Kurt der, som formand, skal få det praktiske i dagligdagen til at gå op og løse de udfordringer, der pludseligt måtte opstå sammen med Projektleder Claus Moll.

Kurt fortæller: ”Da vi var med til at bygge Næstved Storcenter og Megacenteret havde Holbøll ansvar for stort set de samme anlægsopgaver som vi havde nu. Det er bare den måde vi gør det på, der har ændret sig markant. Grundlæggende havde vi færre maskiner, så der var behov for meget mere manuelt arbejde. Det var hårdt og slidsomt”.

”Når jeg tænker tilbage på dengang, tænker jeg på, hvor meget jeg har lært. Jeg har i stigende grad fået mere ansvar og efter en skulderskade blev jeg enig med Carl-Ole (adm. Direktør & ejer) om at påtage rollen som formand for første gang. Det har jeg været enormt glad for. Hos mig er der ikke langt fra tale til handling og på grund af min mange års erfaring, har jeg let ved at planlægge arbejdsopgaverne og sætte dem i prioritet. Det har bygherre Daugaard Pedersen sat stor pris på, fordi vi har været hurtige til at finde løsninger og sætte handling bag. Det bygger selvfølgelig på en relation med gensidig respekt, så jeg ved også hvis de ringer, så er det noget seriøst."

”Jeg er stolt af at have bidraget til de tre centre. Det er jeg i grunden af mange af de projekter, jeg har været med til - især i Næstved. Det er noget særligt at køre rundt omkring i byen og tænke på, hvad jeg har været med til at bygge i årenes løb selvom arbejdet hovedsageligt aldrig har gået højere end gulvet.”

Holbølls arbejde på Næstved Retail Park

• Vi har håndteret ca 100.000 m3 jord/materialer