BIM-baseret LCA-beregner får nyt navn

DesignLCA: BIM-baseret LCA-beregner får nyt navn

Så har Graphisoft Center Danmarks nye LCA-værktøj fået et navn: DesignLCA. Navnet indikerer, at det er udviklet til beregning af LCA i de tidlige designfaser, men også at LCA er et afgørende parameter for klimavenligt og bæredygtigt bygningsdesign.

LCA bliver en obligatorisk del af bygningsreglementet
Allerede til næste år bliver LCA-beregninger en obligatorisk del af bygningsreglementet for al nybyggeri med et loft på 12 kg CO2e per m2 om året for nybyggeri over 1.000 kvadratmeter. I dag er det både vanskeligt og ressourcekrævende for rådgiverne og andre af byggeriets parter at få overblik over CO2-belastningen af deres byggeprojekter i de tidlige designfaser, hvor de overordnede designmæssige og kreative beslutninger med afgørende betydning for bygningens samlede klimapåvirkning træffes.

Læs også Kiesslinger og Graabæk om LCA på Ejendomsmessen<br data-mce-bogus="1">

DesignLCA beregner klimapåvirkning for opførelse og drift
&nbsp;DesignLCA beregner både CO2-udledningen for selve byggeriet og bygningens drift, og giver rådgiverne overblik over deres projekters CO2-aftryk. Hermed bliver det lettere at designe klimavenlige projekter og sikre, at projekterne overholder de kommende LCA-krav i bygningsreglementet.

Læs også: Digital modenhed sikrer fremdrift hos ADEPT<br data-mce-bogus="1">

I samarbejde med Lendager
LCA-beregneren er udviklet i samarbejde med Lendager og testes på en række af deres projekter, ligesom Lendager løbende kvalificerer metoden. Lendager har blandt andet anvendt data fra beregneren til deres vinderprojekt for transformationen af stormagasinet Karstadts parkeringshus i Berlin. Illustrationer er BIM-modeller af projektet.

Du kan læse mere om DesignLCA her →<br data-mce-bogus="1">

Kursus i DesignLCA
4. maj afholder Graphisoft Center Danmark kursus i LCA-beregneren. Yderligere info og tilmelding her →<br data-mce-bogus="1">

GRAPHISOFT Center Danmark