Godt med flere ben at stå på

To større malervirksomheder er taknemmelige for, at de kan sprede risikoen på flere ben nu, hvor krisen – alt fra krig i Ukraine, energikrise, stigende materialepriser og en byggebranche i opbremsning – banker på.

Flyttelejligheder. Nybyggeri. Private. Entrepriser. Erhverv. Industri. Store malervirksomheder er taknemmelige for, at de har en bred vifte af forskelligartede opgaver, så de ikke rammes så mar­kant af den nuværende krise, som både påvirker private kunder og især nybyggeriet.

- Jeg er lykkelig for, at vi har så stor en bredde i vores forret­ning, det vil sige, at vi har mange ben at stå på. Det er en strategi, vi har haft i mange år. Vi har nybyg-udbud, som ikke kan finansieres og nogle stopper i udbudsfasen. Det gælder også for det kommu­nale område. Hvor vi før havde 200 lejligheder, har vi nu kun 100 eller måske tør bygherrerne slet ikke at bygge. På det kommunale udbud har vi også oplevet, at udbuddet er stoppet før licitationen på grund af budgettet, siger Lars Jeppesen fra Malerfirmaet Jeppe­sen ApS, der holder til i Aalborg, Hirtshals, Brønderslev og Frederikshavn med 70 ansatte inklusive underentreprenører.

Samme melding om godt-med-et-ben-i-flere-lejre kommer fra malermester Henrik Høj fra Rosenberg Malerfirma i Horsens med 52 ansatte. Det er især entreprisearbejdet, der er ramt.

- Vi kan mærke, at aktiviteten ændrer sig nu. Vi har regnet på opgaver, som bliver lagt i skuffen – og det er især de store projek­ter. Der hvor vi udpræget kan mærke det, er på typehuse. Der bliver ikke solgt nye huse – det er gået helt i stå. De folk, der går fast på typehuse, har huller i deres kalender. Og det bliver ikke bedre i det nye år. De folk bliver skubbet fri fra typehusene og brugt på noget andet, fastslår han.

Læs hele artiklen ’Godt med flere ben at stå på’

Henrik Høj fra Rosenberg Malerfirma i Horsens. Foto Brian Rasmussen

Danske Malermestre