Der blæser nye vinde i 2023

Ikke blot over hele kloden. Men også på andre fronter som klimakrav, EPD’er og upcycling. Det lyder måske som en stor mundfuld oven på et nyt år og en ellers helt frisk kalenderudsigt for 2023.

Men det er også virkeligheden, og det er også områder med rige muligheder og store potentialer for, hvordan vi kommer videre både på den grønne og den kommercielle bundlinje. Vi trækker lige vejret og tager den korte udgave:

Klimakrav, EPD'er og nytænkning
Pr. 1. januar er nye klimakrav trådt i kraft, som desuden skærpes i 2025. Det indvarsler en ny tid, hvor vi alle må tage stilling, mere ansvar og ikke kan sidde kravene overhørig.

Det gælder byggeriets klimakrav, det gælder faktuelle dokumentationer som EPD’er – og det gælder behovet for viljen til nytænkning med bl.a. upcycling-løsninger.

Upcycling til fremtidens byggeri
Netop upcycling er ifølge CEO Rasmus Falkeberg hos Upcycling Forum i virkeligheden en glemt kunstart, der skal genopdages i en moderne sammenhæng:

”Vi har gjort det før. Førhen genbrugte vi alt, men velstand og befolkningstilvækst har overflødiggjort det i nyere tid. Derfor skal vi genopfinde gamle dage i en digital kontekst og først og fremmest skifte mindset fra spild til kommerciel forretningsudvikling.”

Vi tager stilling og forholder os til klimakrav, EDP’er og upcycling på vejen mod den grønne omstilling HER.

Fischer Danmark A/S
Holmstrupgaardvej 4