Velkommen til Danmarks største messe for bygningsmalere

Det er Danmarks største messe for bygningsmalere, der i dag åbner på Hotel Nyborg Strand. Nyborg Stævnet 2023 er arrangeret af Danske Malermestre og tæt på 500 malermestre og leverandører deltager i det traditionsrige stævne.

Det traditionsrige – og årligt tilbagevendende – stævne, der løber frem til lørdag 28. januar.

Den officielle åbning af Nyborgstævnet sker klokken 15.00, når Danske Malermestres formand, Per Vangekjær klipper den røde snor og byder velkommen til stævnet, der i år har deltagelse af 59 af malerfagets leverandører. På den store udstilling kan de mange malermestre stifte bekendtskab med nye materialer/materiel samt få råd og vejledning til allerede kendte produkter. Ved siden af de mange leverandører og malermestre vil der torsdag og fredag være mange elever fra erhvervsskolerne. I busser har de meldt deres ankomst fra erhvervsskoler i såvel Hillerød som Hjørring og Aabenraa.

Nyborgstævnet begynder dog for alvor først fredag 27. januar, hvor der sideløbende med den store udstilling er indlæg og debat i salen.

På programmet fredag formiddag er formanden for Nye Borgerlige, Pernille Vermund, der spejder efter det borgerlige Danmark oven på Folketingsvalget og Venstres indtræden i den socialdemokratisk ledede regering. Senere fredag vil den tidligere cykelrytter, Brian Holm, fortælle om sin karriere som professionel cykelrytter og sportsdirektør.

Nyborgstævnet henvender sig hovedsagelig til håndværkere og andre af byggeriets fagfolk, men der er fri adgang for publikum til den store leverandørudstilling. Mange malersvende lægger også vejen forbi Nyborg Strand i løbet af fredagen.

Udstillingen lukker fredag klokken 15.50.

Det er første gang siden 2020, at Danske Malermestre afholder Nyborg Stævnet i januar måned, som traditionen ellers er. I 2021 umuliggjorde corona-pandemien, at man kunne forsamles, og Danske Malermestre måtte aflyse sit stævne. Sidste år lykkedes det at afholde Nyborg Stævnet – i juni måned, da der i januar måned af smittehensyn var loft over deltagerantallet.

For første gang på tre år lykkes det igen at holde Nyborg Stævnet i januar.   Foto Alex Tran

Danske Malermestre
Islands Brygge 26, 5.