Stort fremmøde blandt svende og mestre

De, der bevidst overtræder hastighedsgrænserne skal have en bøde, men ellers skal der samarbejdes. Det har man en fælles holdning til i Nordjylland.

Scenen var sat på Tech College i Aalborg, da Malernes Fagforening i Nordjylland og Aalborg & Nørresundby Malerlaug havde indbudt svende og mestre til stormøde om faget og ikke mindst fremtiden. Og den invitation havde omkring 100 medlemmer takket ja til en onsdag midt i november. Men lige præcis fremtiden for faget, kommer vi tilbage til, for der var også en anden bagtanke med fællesmødet. Det lægger oldermand Morten Gadegaard ikke skjul på.

- I dag har vi e t fantastisk samarbejde med fagforeningen, men sådan har det bestemt ikke altid været. Tidligere bekrigede vi hinanden. Der var et meget anspændt forhold mellem os. Vi jagtede hinanden og havde et utal af sager.

Og sådan kunne det være forsat - en åben krig, som ingen rigtig havde noget ud af. Men Jesper Ettrup, der for få år siden blev valgt som ny formand for Nordjyllands-afdelingen af Malernes Fagforening ville noget andet. Som tidligere tillidsmand havde han erfaret, at han kom længere med dialog.

Læs artiklen Stort fremmøde blandt svende og mestre i medlemsbladet Danske Malermestre

Foto Lars Horn

Danske Malermestre