Så stor forskel er der på kilometerafgiften

Den danske kilometerafgift bliver snart en realitet. Fra årsskiftet 2025 indføres en vejafgift på lastbiler, som baseres på antal kørte kilometer og den mængde CO2, de udleder under kørsel. De grønne lastbiler vil komme til at betale den laveste afgift, men hvor meget betyder det i praksis? Det kan du blive klogere på her.

Tidligere på året blev den storomtalte kilometerafgift vedtaget ved et flertal i Folketinget. Lastbilerne skal til at betale en afgift for at køre på de danske veje, som beregnes efter det antal kilometer lastbilerne tilbagelægger samt den mængde CO2 de udleder.

Til en start vil det kun omfatte lastbiler over 12 ton, som kører på det overordnede danske vejnet herunder statsveje og dele af det kommunale vejnet – ca. 10.900 km. Fra 2027 vil det dog også gælde lastbiler på 3,5 ton og derover og dække samtlige offentlige veje og miljøzoner, som løber op i en strækning på godt 75.000 km.

Derudover kommer der særlige miljøzoner i København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg, hvor kørslen bliver op til 50 procent dyrere end det øvrige vejnet.

Læs meget mere om afgiften her

Nordania Leasing
Birkerød Kongevej 25