Flere typer termoplast giver større trafiksikkerhed

14 forskellige typer termoplast er allerede certificeret til kørebaneafmærkning i Danmark. Nu medvirker Eurostar til at teste 12 nye typer af termoplast fra seks producenter fra hele Europa på det danske testfelt. Et bredt udvalg af termoplast medvirker til at gøre kørebaneafmærkning mere synlig, øge trafiksikkerheden og begrænse støjgenerne.

Eurostar  har udlagt termoplast fra seks europæiske producenter på NordicCert-testfeltet i Danmark. Om to år bliver det besluttet, om de 12 nye typer skal tilføjes listen af termoplast, som er foretrukket til brug på de danske veje.

”Eurostar har igen i år assisteret termoplastproducenter fra hele Europa. I år har vi assisteret seks termoplastproducenter med udlægning af 12 forskellige materialer på NordicCert-testfeltet,” siger direktør Jesper Wraae-Bess fra Eurostar Danmark.

Han er stolt af, at Eurostar på den måde medvirker til at fremme udviklingen af vejstriber i Danmark til gavn for trafiksikkerheden. I alt 23 nyudlagte materialer bliver fulgt af NordicCert gennem 2024, og hvis de opfylder alle krav, vil de være klar til udlægning på det danske vejnet i 2025.

Øget kvalitet på materialerne

Siden 2015 har NordicCert testet termoplastmaterialer på testfelter i Norge, Danmark og Sverige, baseret på de kvalitetskrav, som Vejdirektoratet og de andre vejmyndigheder i Norge og Sverige har opstillet.

Trond Cato Johansen fra NordicCert forklarer, at certificeringssystemet har været med til at løfte kvalitetsniveauet i branchen betydeligt.

”Fokus på dokumenterbar kvalitet er blevet øget og skærpet for producenterne af materialerne og for entreprenørerne, som lægger kørebaneafmærkningerne ud,” siger han og tilføjer:

”Det første år, vi testede termoplastmaterialer på testfelterne, var der ingen materialer, som klarede kvalitetskravene. Nu er der mange, der opfylder kravene og opnår certificering, hvilket bidrager til øget trafiksikkerhed.”

Flere typer markeringer gør kørebaneafmærkning bedre

Vejdirektoratet har ansvaret for driften af Statsvejnettet, som består af motorvejene og de større landeveje. Statsvejnettet består kun af ca. 5 procent af det totale danske vejnet, men næsten halvdelen af al trafik foregår herpå. Den store trafikmængde stiller høje krav til de materialer, der anvendes til vejanlæg og vedligeholdelse.

”Når vi vælger termoplastmaterialer, gør vi det ud fra en vurdering af synlighed og holdbarhed. Det er vigtigt, at produktet ikke slides for hurtigt ned, og at kørebaneafmærkningen er synlig også i regn og mørke,” siger Tine Damkjær fra Vejdirektoratet. Hun forklarer videre:

”Derudover er det vigtigt, at materialerne kan udlægges i forskellige former og mønstre. Hvis vejen for eksempel ligger i et byområde med bebyggelse tæt på vejen, er det vigtigt, at vi vælger et støjsvagt design. Skal kørebaneafmærkningerne derimod lægges på en motorvej langt fra nærmeste bebyggelse, kan vi anvende et mønster, som skaber mere støj, men også giver en opmærksomhedsskabende effekt.”

Eurostar tager del i udviklingen

De mange forskellige typer termoplast og forskelligartede design af kørebaneafmærkning stiller også stigende krav til de entreprenører, der udfører kørebaneafmærkningerne. Udstyret skal kunne håndtere flere forskellige typer termoplast – og medarbejderne skal vide, hvad de har med at gøre.

Eurostar tager aktivt del i udviklingen ved at medvirke til test af mange typer af termoplast, ved at have moderne og tidssvarende udstyr til at håndtere materialerne og ved at have dygtige og erfarne medarbejdere.

Eurostars investering i støjsvage, eldrevne trailere, som gavner både miljøet og medarbejdernes arbejdsmiljø, er et eksempel herpå.

Et andet eksempel er, at Eurostar sammen med Vejdirektoratet og Geveko har udviklet den banebrydende kørebaneafmærkning med navnet LongDot, som er mere synlig i vådt og mørkt føre end traditionelle kørebaneafmærkninger.

Og udlægningen af 12 nye typer af termoplast for seks europæiske producenter er endnu et eksempel.

Saferoad Services A/S
Tigervej 12-14