Innovativt Børnehus Med Areco Pandeplader: En Genanvendelig Stålbeklædning

Silkeborg Kommune har valgt Areco Profiles traditionsrige pandeplade 20/220 i Mørk Silver Polymax til det nye børnehus på Harsnablundvej. Denne pandeplade, der er 1.080 mm bred, kombinerer moderne og klassisk arkitektur og er ideel til både nyopførelser og renoveringer.

Pandepladerne kan klippes i længder efter behov, og fås med eller uden forstærkningsspor, i et bredt spektrum af nordiske farver. Et komplet sortiment af tilbehør sikrer ikke kun et flot design. Ståltag er også 100% genanvendeligt, hvilket understreger vores engagement i en bæredygtig fremtid. Afhængigt af belægningen leveres pandepladerne med garanti, der strækker sig fra 20 op til imponerende 40 år.

Efter års dominerende brug inden for landbrug og industrier, oplever boligbyggeriet nu et boom inden for ståltagbeklædning og sidebeklædning. Med en stigende opmærksomhed på bæredygtighed, holdbarhed og moderne design er metaltagdækning blevet yderst eftertragtet. Dette gælder ikke kun for erhvervsejendomme, men også for private husejere, der opgraderer til stål for at nyde de mange fordele. Et ståltag viser sig at være en langsigtet investering, idet det har en levetid, der er 2-3 gange længere end konventionelle tagmaterialer. Mens et almindeligt asfalttag holder mellem 12-20 år, kan et ståltag holde imponerende 40-60 år eller endnu længere.

Stål er kendt som verdens mest genanvendelige materiale, hvilket gør det til et miljøvenligt valg. Monteringen af et ståltag kan endda foregå direkte over eksisterende taginstallationer, hvilket reducerer mængden af materiale, der sendes til lossepladsen. Dette bidrager til en bæredygtig byggepraksis, hvor genanvendelse og reduktion af affald er centrale elementer. Yderligere fordele ved stål inkluderer dets ikke-brændbare natur samt modstandsdygtighed over for ekstreme vejrforhold som kraftig vind, sne, temperaturudsving og hagl.

Det kommende børnehus på Harsnablundvej, centralt beliggende i Gødvad, er et fremragende eksempel på anvendelsen af Areco pandeplader. Med plads til 156 børn i alderen 0-6 år og fleksibilitet til at rumme op til 192 børn i fremtiden, er dette projekt en perfekt kombination af moderne arkitektur og bæredygtige materialer.

Bygningen præsenterer en arkitektonisk tilgang inspireret af de omkringliggende landlige omgivelser. De skrånende, asymmetriske tage og de lyse tagplader harmoniserer smukt med de kornfarvede teglsten og træbeklædninger, der giver huset en naturlig integration i det grønne landskab.

Projektinformation:

Bygherre: Silkeborg Kommune