Bankerne tjener kassen på renter og gebyrer

Rentemarginal og stigende gebyrer giver bankerne en kæmpe ekstraindtægt - og virksomhederne betaler. Kritisabelt, mener SMVdanmark.

De stigende renter og gebyrer i bankerne betyder, at de danske virksomheder i år må betale ved kasse 1 for deres engagement med bankerne.

Alene dét at renten, når virksomhederne skal låne, er steget meget mere end renten, virksomhederne får, når de har penge stående i banken, skæpper voldsomt i bankernes kasse. Den renteforskel, kaldet rentemarginalen, kan give bankerne en ek­stra indtægt på 7 mia. kroner i år. Dertil kommer rekord i gebyr­betalingerne.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVdanmark er bekymret for, om der reelt er god nok konkurrence mellem bank­erne i Danmark. Bankernes stigende rentemarginal, hvor de kræver højere udlånsrenter, uden at indlånsrenterne følger med op, er nemlig et generelt mønster på tværs af bankerne.

- Det er, hvad jeg vil kalde en omvendt Robin Hood. Bankerne, som i forvejen har rekordindtjening, hiver endnu flere penge ud af virksomhederne, uden at der er nogen banker, der for alvor prøver at skille sig ud og konkurrere pris og renteudgifterne ned. Det ville jo ellers være et oplagt tidspunkt at erobre nogle markedsandele blandt erhvervskunderne, men det sker ikke rigtigt, siger han.

Læs artiklen Bankerne tjener kassen Danske i Malermestre No. 1 i 2024

Foto Ritzau/Scanpix