Case: PEM® ombord på dansk satellit i rummet

En lille komponent til en satellit, et stort spring til succes: PEM® presbefæstelse leveret af Hans Buch spillede en afgørende rolle for en dansk satellit i kredsløb om Jorden.

Sidste år i foråret 2023 blev en satellit sendt i kredsløb om Jorden med PEM® presbefæstelse ombord, efter at Hans Buch havde leveret den afgørende letvægtsløsning til satellitten.

Vægten var nemlig af afgørende betydning for satellittens egenskaber, som ved hjælp af PEM® presbefæstelse muliggjorde en applikation, som består af blot anodiseret aluminiumsplader på blot 2 mm i tykkelse. Dette var muligt at opnå uden at gå på kompromis med holdbarheden og det hårde miljø, som satellitten på 10x10x10 cm og en vægt på ca. 1 kg, modstod under raketopsendingen og i kredsløb om Jorden.

Presbefæstelse er populært beskrevet en møtrik/bøsning, der presses ned i et metalemne. Teknologien kommer med visse fordele, som du kan læse mere om i casehistorien i linket nedenfor.

Læs hele casen: ”Sådan endte PEM® befæstelse ombord på dansk satellit i rummet

Læs om vores mekaniske løsninger og mekanisk befæstelse

I Hans Buch har vi samlet et overblik til dig over vores mest populære kategorier til dig, der arbejder med mekaniske komponenter og metalbearbejdning. Her finder du f.eks. også udtræksskinner og transporthjul til den brede industri.

Kontakt Hans Buch for teknisk rådgivning eller få hele overblikket her: ”Mekaniske løsninger til mange anvendelsesmuligheder

Følg Hans Buch på LinkedIn

Følg med LinkedIn-siden og bliv klogere på, hvordan vi arbejder hos Hans Buch:

Hans Buch A/S
Roskildevej 8-10