Post til tiden på Aarhus Universitets Hospital

Bravida Danmark er ved at installere et af de største og mest komplicerede rørpostsystemer, der er installeret i Europa på Aarhus Universitetshospital. Systemet skal optimere transporttiden for blodprøver mv. på et af Danmarks største hospitaler.

En af landets største teknikentreprenører Bravida Danmark har opbygget en omfattende ekspertise i installation af avancerede rørpostsystemer til bl.a. hospitaler. Som underleverandør til den østrigske virksomhed Ing. Sumetzberger GMBH er Bravida således i fuld gang med alle installationer til et topmoderne og fuldt automatiseret rørpostsystem på AUH, og sideløbende arbejder virksomheden med nye kontrakter på rørpostsystemer til bl.a. Horsens Sygehus og Herlev Sygehus.

”Vi vandt kontrakten på AUH i 2013 og har siden i etaper udbygget det 17 km lange rørpostsystem, der forventes afsluttet i 2019,” fortæller entrepriseleder Martin Bay Franz, der har opbygget en særlig organisation i Bravida til arbejdet med rørpost. Han forklarer:

”Det kræver medarbejdere med mange forskellige kompetencer at arbejde med de komplicerede rørpostinstallationer, så vores faste team omfatter bl.a. en nedbryder, en tømrer, en mekaniker samt nogle ventilationsmontører.”

Udviklet undervejs

Det nye rørpostsystem på AUH kan på rekordtid transportere blodprøver, blod til operationsstuer, instrumenter, medicin mv. rundt til 160 sende- og modtagestationer, der er fordelt på hele hospitalet. Det er dimensioneret til at kunne levere alle forsendelser inden for 10 minutter bl.a. til hospitalets fuldautomatiske laboratorium, der via robotter kan behandle 2.700 blodprøver i timen.

”Rørpostsystemet er et af de største og mest komplicerede, der er installeret i Europa, og mange af løsningerne er blevet udviklet undervejs, for at tilfredsstille hospitalets omfattende behov. På grund af den store kompleksitet, har der været spændende udfordringer undervejs. Men de er blevet løst i en god dialog med bygherren, leverandøren Sumetzberger og Bravida, og samarbejdet har generelt været rigtig godt på den usædvanlige opgave,” forklarer seniorrådgiver Svend Gram fra bygherrens rådgiver Niras.

Tilfredse brugere

Hos bygherren AUH er man godt tilfreds med løsningen. Rørpostkoordinator Lars Lippmann siger:

”Det er et godt og avanceret system, der ud over at kunne transportere prøver mv. hurtigt over hele hospitalet, også tilbyder stor sikkerhed og omfattende statistikmuligheder. Det er min opfattelse, at de daglige brugere efter en indkøringsperiode er tilfredse med systemet. Det er værd at bemærke, at en del af installationsarbejdet er blevet gennemført i et hospital i fuld drift. Det har stillet krav til stor fleksibilitet hos Bravidas medarbejdere. Det har de vist, så arbejdet er blevet gennemført med så få gener som muligt i en tæt dialog med personalet.”

Bravida Danmark A/S
Park Allé 373