Hotel ALSIK - Installationer i 19 etager

Bravida Danmark står for den omfattende tekniske entreprise på det nye 4-stjernede konference- og forretningshotel ALSIK i Sønderborg.

Sønderborg har fået et nyt vartegn i form af det 19 etager høje hotel ALSIK på havnefronten, der i 2019 står klar til at modtage gæster i 190 værelser, tre restauranter og et stort spa- og welness område i tre etager.
Bravida står for el, VVS, sprinkler, køl og brandsikring i det 70 meter høje og 25.000 m2 store tårn samt i en lavere spa- og wellness afdeling på 4.500 m2.

Løft af havnefronten
Som led i et generelt løft af havnefronten i Sønderborg bygger Bitten & Mads Clausens Fond og PFA Pension et nyt stort hotel i 19 etager tegnet af Henning Larsen Architects med mange skæve vinkler og skrå flader. Bravida har vundet entrepriserne for el, VVS, sprinkler, køl og brandsikring, som bliver installeret etage for etage efterhånden, som byggeriet skrider frem. Ud over entrepriserne i hotellets hovedtårn står Bravida også for installationerne i en lavere bygning på 4.500 m2, der huser et stort spa- og wellness-center.

Fokus på energioptimering
Projektet har fokus på energioptimering og bæredygtighed, hvilket stiller store krav til energirigtige installationer og løsninger. Fx sikres optimal energieffektivitet i køleanlægget ved brug af et af de første Danfoss Turbocor anlæg i Danmark. Logistikmæssigt er det et udfordrende projekt på grund af de mange etager. Det kræver en meget grundig planlægning både internt og eksternt i forhold til de andre entreprenører, så der ikke opstår flaskehalse, når mandskab og materialerne skal op i bygningen i samme elevator eller kran. Badeværelserne i de fleste af de 190 værelser bliver leveret i færdige moduler.

Danmarks største spa- og wellnessområde
ALSIK er regionens største 4-stjernede konference- og forretnings hotel med høj kvalitet og værelsesstørrelser over gennemsnittet. Bygningen indeholder 190 værelser, konferencefaciliteter og Danmarks største spa- og wellnessområde med inspiration fra ”Nordic Living”. Desuden indeholder byggeriet en udsigtsetage, der er åben for offentligheden, samt 3 restauranter, der har fokus på det nordiske køkken. Hotellet skaber synergi mellem forretningsgæster i hverdagen og turister i weekenden, og gør det muligt at tiltrække store konferencer og events til Sønderborg.

Bravida Danmark A/S
Park Allé 373