23948sdkhjf

Fra Budapest til Oslo: Femern-forbindelsen giver visioner for fjerntrafikken

Femern-forbindelsen kan åbne for flere togruter mellem Skandinavien og Centraleuropa. EU støtter 10 pilotprojekter

Når Femern-forbindelsen åbner, og alle strækninger er klar til lyntog, kan passagerne komme fra København til Hamborg på 2,5 timer.

Men her behøver man bestemt ikke stå af.

Flere internationale operatører, EU og det tyske transportministerium har store og ambitiøse planer for at etablere ruter mellem en række af de store byer fra Oslo i nord til Budapest.

Planerne er beskrevet Trafikstyrelsens høringsudkast til Trafikplan for den statslige jernbane 2023.

Blandt andet har det tyske transportministerium i en ’Taktfarhplan’ beskrevet planer for et internationalt rutenet kaldet TEE 2.0 (Trans-Europa Ekspres). Planerne omfatter hurtige dag- og nattog og inkluderer Femern-forbindelsen som en mulighed for at sammenkoble flere større byer fra Skandinavien til Centraleuropa skriver Trafikstyrelsen.

10 pilotprojekter

Styrelsen beskriver, at flere aktører forventes at skitsere visioner, hvor København fungerer som et knudepunkt for de nye ruter.

I januar annoncerede EU Kommissionen, at man støtter 10 pilotprojekter med internationale passagertog. Dette er blandt andet nattog fra Stockholm til Berlin og Prag-Berlin-København.

'Med Femern-forbindelsen vil nye operatører se på mulighederne for at få del i passagerpotentialet', skriver Transportstyrelsen.

En række operatører fra Frankrig og Østrig til Sverige investerer i nyt materiel, som kan krydse landegrænser. Dette gælder ikke mindst ÖBB og SCNF i Frankrig, som udvider flåden af TGV-M tog til internationale trafik.

Ifølge trafikplanen investeres der i omegnen af 60 mia. kr. i ny jernbaneinfrastruktur og opgradering af danske og tyske anlæg på den ca. 225 km lange strækning mellem Ringsted og Lübeck.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.176