23948sdkhjf

Tonstung flydeport i aktion

Flydeporten, der skal lukke og forsegle de dybe bassiner ud for tunnelfabrikken, er for første gang testet

Endnu en milepæl.

Sådan bekriver Femern A/S selv, at man kort før weekendens storm for første gang flyttede den 21 meter høje flydeport. Porten forsegler de dybe bassiner, før tunnelelementerne kan bugseres ud. 

- Vi kan nu vinge endnu en milepæl af på tjeklisten – vi har nemlig for første gang flyttet vores flydeport, som indtil nu har stået midt i bassin B, hvor den er blevet støbt, skriver Femern på Facebook om testen. 

Flydeporten er 50 meter bred og støbt i beton.  Dens indre består af otte hulrum, der gør, at entreprenøren FLC kan hæve og sænke vandstanden i porten og derved flytte porten rundt i bassinerne. 

Pumpestation

Flydeporten er indrettet med en pumpestation, så vandstanden kan hæves og sænkes i bassinet, når et tunnelelement skal transporteres fra fabrikken og ud i arbejdshavnen, oplyser selskabet i opslaget. 

Bassinerne blev for nyligt fyldt med vand i en kontrolleret proces. 

Hvert af de tre bassiner består af en lav ende og en dyb ende. Når et tunnelelement fra 2024 skal flyttes ud og nedsænkes, hæver man vandstanden i bassinet, der stiger til flere meter over havoverfladen. 

Elementerne, der vejer op til 73.000 tons, bliver hydraulisk skubbet ud i bassinet på særlige skinner, der er bygget til formålet. En dansk virksomhed påfører skinnerne lag af epoxy, så elementerne 'glider' ud fra fabrikken.

Efter elementet er skubbet ud i bassinet, sænkes vandstanden til niveau med havoverfladen, hvorefter elementet bugseres ud i arbejdshavnen. 

Her fyldes de med ballast, da elementerne flyder af sig selv og ikke vil synke til havbunden uden.  

Se video fra Facebook

Artiklen er en del af temaet Femern.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109