23948sdkhjf

Milliarddrøm om Lillebæltsbydel med 400 boliger rykker nærmere

Flere modeller er i spil, når entreprenørfirmaer, pensionskasser eller udviklingsselskaber med dybe lommer skal trækkes til projektet

En ny bydel på kanten af Lillebælt med 400 boliger til mange forskellige typer mennesker og med bypark. Visionerne er store i Middelfart, som rykker nærmere udviklingen af ”Trafikhavnen”; et areal, Middelfart Kommune købte af havneselskabet Associated Danish Ports i 2019 for 100 mio. kr.

Det skriver Fyens.dk.

Første spadestik ligger stadig nogle år ud i fremtiden, men lokalpolitikerne har i denne måned godkendt en udviklingsplan. Den rummer tanker om byggeri fra 3,5 til 9 etager, karré med forskellige bygningstyper, boligtyper, størrelser og ejerformer, der skal sikre mangfoldig beboersammensætning på tværs af ejerformer og indkomstgrupper. Samlet bliver der tale om bebyggelse i omegnen af 40.000 kvm.

Prisen for at gøre visionerne til virkelighed ventes at ligge på den sjove side af en milliard, så der skal trækkes investorer til i form af pensionskasser, udviklingsselskaber eller entreprenørfirmaer.

- Tilbagemeldingerne har været positive, når vi har undersøgt markedet og spurgt mulige investorer, om de kunne se en økonomisk interesse i projektet. Men vi står også med en særdeles attraktiv grund og et unikt projekt, der også er på forkant, når det gælder bæredygtighed, siger borgmester i Middelfart Kommune, Johannes Lundsfryd (S), til Fyens.dk.

Udviklingsplanen er en viderebearbejdning af et vinderforslag udarbejdet af Team Effek fra en konkurrence i 2021.

Tre modeller

Middelfart Kommune vil med grundsalg sikre sig de nødvendige investeringer til byggemodning, infrastruktur, parkeringsanlæg, projektudvikling og lignende.

Her er tre modeller i spil. Scenarie et er et parternskab med investorer, hvor kommunen sælger hele grunden og overlader etablering af park og havnepromenade til investor og dennes entreprenør. I model to udstykker kommunen alle byggefelter og sælger dem i bidder, samt selv ejer park og havnepromenade.

Endelig er hybridløsninger på tegnebrættet som model nummer tre. Det kan være hvor investor anlægger dele af uderummene og kommunen andre, eller etableringen af et udviklingsselskab, hvor kommune og investor deler risiko og ansvar.

Udviklingen af Trafikhavnen er inddelt i en række faser. Arbejdet med den første, Kystparken, kan komme i gang i 2025.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.235