23948sdkhjf

Partier vil sende Ring 5-motorvej i graven

Arealreservationerne i Ring 5-korridoren bør ophæves, da det vil give miljømæssige skadevirkninger at anlægge motorvej på strækningen, mener R, EL og K
Tre af Folketingets partier vil nu tage endeligt livtag med planerne om en Ring 5-motorvej gennem Nordsjælland.

Med et nyt beslutningsforslag håber Radikale Venstre, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, at kunne finde flertal til at ophæve arealreservationerne i den såkaldte Ring 5-transportkorridor og definitivt opgive Ring 5.

Det er 42 år siden, Ring 5-korridoren blev oprettet. Ring 5 er tænkt som en ny vejforbindelse på i alt 65-70 km i korridoren mellem Helsingørmotorvejen og Køge.

Der foreligger desuden reservationer for mulige vejanlæg i en nordligere og en sydligere linjeføring i korridorens nordlige ende mellem Lynge og Helsingørmotorvejen.

Forældet synspunkt

Men arealreservationen er fra en tid, hvor man lagde korridorer gennem skove og naturområder, fordi det var billigere at anlægge veje der, argumenterer forslagsstillerne.

Det vil give betydelige miljømæssige skadevirkninger at anlægge trafikanlæg i transportkorridoren, der går igennem både Mølleådalen og Store Dyrehave, som i sommeren 2015 er udpeget som UNESCO verdensarv.

Dermed vil en udnyttelse af korridoren ikke kunne undgå at komme i konflikt med disse betydelige miljøinteresser, mener Maria Reumert Gjerding (EL), klima- og miljøordfører.

”Det er et forældet synspunkt, at man skal anlægge veje for at aflaste andre veje. Vi står overfor nogle store klimamæssige udfordringer, og aflastningen af vejnettet skal derfor ske ved investeringer i den kollektive trafik. Dertil kommer, at RING 5 vil ende som en transitmotorvej, så svenske lastvogne kan komme hurtigere til Europa. Det skal vi i Danmark ikke lægge asfalt til”, siger hun.

Forslagsstillerne håber, at der kan findes alternativt flertal for beslutningsforslaget med stemmer fra Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, SF, Alternativet, der således bliver et flertal uden om Venstre-regeringen og socialdemokraterne.

DF er positive

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, mener dog ikke, det er givet, at hans parti lægger stemmer til.

”Vi er som udgangspunkt positive, men det skal først vendes med gruppen. I min optik kommer der ikke en Ring 5, og derfor er det godt det her forslag kommer, så vi kan få debatteret, om vi skal ophæve alle arealreservationer eller bare nogle af dem”, siger han.

Socialdemokraternes transportordfører Rasmus Prehn efterlyser mere tilbundsgående analyser af trafiksituationen, inden man ophæver reservationsarealerne.

”Selv om der ikke er planer om at anlægge vej i Ring 5-transportkorridoren, så er der for tidligt, at afskrive muligheden. Ophæver vi reservationen, så afskriver vi muligheden for at langtidsplanlægge”, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.844