23948sdkhjf

Vejle Spildevand udvider samarbejdet med forsyningsselskaber

Vejle Spildevand har på kort tid etableret en økonomienhed, der ikke bare håndterer spildevandsselskabets egen afregning, men nu også samarbejder med Fredericia om dele af deres afregning
Tilbage i 2015 hjemtog Vejle Spildevand arbejdet med forbrugsafregning efter flere års samarbejde med eksterne leverandører.

Baggrunden var utilfredshed med de eksterne leverandører, alt for mange fejl og for dårlig service over for kunderne.

”Hjemtagelsen af arbejdet med afregningen for vores egne kunder er gået over al forventning. Vi har hurtigere end forventet fået den nye afdeling op at køre, og det er relativt hurtigt lykkedes os at rette op på de problemer, vi hidtil har haft – og den mangelfulde service, som kunderne tidligere har oplevet”, siger økonomichef hos Vejle Spildevand Louisa Bode i en pressemeddelelse.

Succesfuldt samarbejde

Med baggrund i de positive erfaringer og som en naturlig del af det samarbejde, Vejle Spildevand har med sine forsyningskollegaer, blev der indgået en aftale med Fredericia Spildevand om at udvide samarbejdet.

Det betyder, at Vejle Spildevand siden december 2015 har samarbejdet med Fredericia om forbrugsafregning for og kundehenvendelser fra Fredericia Spildevands 16.000 kunder.

”Som en del af vores opgradering af økonomiafdelingen og for at kunne håndtere de ekstra opgaver fra Fredericia, supplerede vi i december afdelingen med yderligere en person. Vi har således fået etableret en kompetent og effektiv enhed, som ikke bare løser opgaven bedre, men også til en mere favorabel pris”, siger Louisa Bode, der dog erkender, at de nye opgaver rummede visse udfordringer.

”Det var selvfølgelig en hektisk periode, fordi vi kom ind over afregningen kort tid før årsafregningen for 2015, men det er gået bedre, end jeg havde turdet håbe på. Vi har efterfølgende evalueret processen, og selvom der selvfølgelig er forhold, som skal afklares, kan vi overordnet konstatere, at det har givet – og fortsat giver – god mening for både Fredericia Spildevand og for os. Vi har løbende en tæt og konstruktiv dialog med Fredericia Spildevand, hvilket er en medvirkende faktor til, at det er gået så godt”, understreger Louisa Bode.

Én vandafregning

Ud over opgaverne for Fredericia har Vejle Spildevands økonomifunktion udvidet samarbejdet med vandværkerne i henholdsvis Skibet og Jelling.

Her håndterer spildevandsselskabet nu ikke kun spildevandsafregningen, men også vandafregningen på vegne af de lokale vandværker.

”Vi håndterer i dag afregningen for begge vandværker, så kunderne i Skibet og Jelling kun får én samlet regning for både levering af rent vand og håndtering af spildevand. Vandværkerne betaler os fremover for at sende deres regninger, men de sparer til gengæld selv en masse administration, så det er faktisk en god forretning for både os og dem – og så giver det bedre mening for kunderne”, siger Louisa Bode.

Håber på samarbejde

I resten af Vejle Spildevands område foregår afregningen for levering af rent vand og afregningen for håndteringen af spildevand stadig hver for sig.

Men Vejle Spildevand køber vandværkernes aflæsninger, når de afregner med kunderne, fordi den mængde vand, der ledes ind i en ejendom, nogenlunde svarer til den mængde, der efterfølgende ledes ud som spildevand til kloaksystemet.

”Lige nu betaler vi 37 kroner pr. aflæsning for at få adgang til de aflæsninger – en omkostning som jo ender hos kunderne. Denne omkostning vil vi gerne spare, og vi håber derfor på, at vi kan lave nogle fornuftige aftaler med de øvrige vandværker. Mit håb er, at vi kan samarbejde og hjælpe hinanden, og at kunderne kan slippe med at aflæse én gang, forklarer Louisa Bode.

”Det er lykkedes os at få etableret en kompetent lokal enhed, som på relativt kort tid og uden de store problemer står for afregningen for vores egne 32.000 kunder og 16.000 kunder i Fredericia. Og samtidig står for vandafregningen for 600 husstande i Skibet og 1.500 i Jelling. Det er en positiv udvikling, primært fordi alle parter sparer penge – og det kommer i sidste ende kunderne til gode, slutter hun.

brahe
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157