23948sdkhjf

1.500 borgere indviede Køges nye tunnel

Den nye tunnel er den første af tre nye forbindelser, som skal gøre det lettere for trafikanter at passere byens jernbane
Det var nærmest en folkefest i Køge, da 1.500 borgere benyttede sig af muligheden for at gå igennem byens nye vejtunnel

- Det er en stor dag i dag! I dag er det otte måneder siden vi sidst stod her for at markere, at der var hul igennem. I mellemtiden er vejtunnelen blevet helt færdig, og i dag kan vi så fejre, at det er første gang i 146 år, at man kan passere jernbanen i bil, uden at skulle over jernbaneoverskæringen, sagde Køges borgmester Flemming Christensen (C) i sin tale, da han indviede Køges nye vejtunnel forleden

Projektselskabet Køge Kyst har arbejdet i det sidste halvandet år med at anlægge vejtunnelen, som nu leder biltrafikken hurtigt under jernbanen mellem Ivar Huitfeldtsvej og Værftsvej. Vejtunnelen er den første af tre nye forbindelser, som skal gøre det lettere for alle trafikanter at passere banen.

- Da vi tilbage i 2009 lancerede partnerskabet mellem Køge Kommune og Realdania By & Byg, var det med en fælles vision om at skabe en enestående, attraktiv og bæredygtig bydel - og ikke kun det: Projektet skulle også løfte hele byen - og styrke Køges rolle på et større landkort. Det er nu godt på vej til at ske - Køge Kyst er for alvor i gang med at binde byen bedre sammen og vende Køges ansigt mod vandet, konstaterede Realdania By & Bygs adm. direktør Peter Cederfeld i sin tale til indvielsen. Realdania er en del af projektselskabet.

Lukket jernbaneoverkørsel

Køge Kyst vurderer, at 1.500 mennesker besøgte tunnelen i løbet af eftermiddagen.

Mange benyttede sig af muligheden for at få mere at vide på små rundvisninger med fagfolk, der har arbejdet med tunnelen for Køge Kyst, bygherrerådgiveren Cowi og entreprenøren Aarsleff.

Samtidig med at vejtunnelen blev indviet, blev jernbaneoverkørslen ved Teaterbygningen lukket permanent for biltrafik.

For at vænne bilisterne til den nye situation har Køge Kyst opsat skilte, der henviser til tunnelen.

Jernbaneoverkørslen kan fortsat benyttes af gående, og cyklister kan trække hen over sporene, når bommene er oppe. Denne passage holdes åben, indtil den brede underføring for fodgængere og cyklister er bygget.

brahe
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125