23948sdkhjf

De helt høje kraner rejses med klatremontører

Når en tårnkran skal hæves i højden, vælger Ajos ind imellem at benytte en speciel metode, nemlig at klatre kranen op. Det sker eksempelvis i tilfælde, hvor kranen skal bygges meget høj

Når Ajos rejser en særlig høj tårnkran, anvendes kranmontører med erfaring i at klatre tårnkraner. Det er Ajos’ egne montører, der udfører denne form for kranopstilling, der tager udgangspunkt i en færdigmonteret tårnkran. Ofte er kranen monteret i lav højde, hvorfra klatringen tager sit udgangspunkt. Det fortæller firmaet om i en pressemeddelelse.

Montørerne, der kravler rundt i kranmasten og klatrestativet, ved præcis, hvad de skal gøre, blandt andet. fordi det primært er de mest erfarne montører der sættes på klatreopgaverne. Ajos rejser et par kraner om året på den måde - senest en tårnkran på 65 meter ved byggeriet af en ny silo ved Andels-Kartoffelmelsfabrikken i Sønderjylland, som ligger i Toftlund.

Det giver mening
Det er ikke mere end et par måneder siden, at montørerne senest klatrede en anden tårnkran i forbindelse med opførelsen af en silo ved kartoffelmelsfabrikken i Langholt i Nordjylland. Og lige præcis opførelsen af siloer er et godt eksempel på byggerier, hvor klatring af kraner stort set altid giver god mening.

- For os er det er en opgave som alle andre at rejse en kran ved at klatre frem for at benytte en mobilkran. Vi klatrer mest inde i tårnet, men er også ude i stativet, hvorfra dornerne sættes i og hydraulikken styres, siger Claus Slater, der er del af et rutineret team i Toftlund.

Stykke for stykke
At rejse en kran med klatremetoden går simpelt forklaret ud på, at montørerne sætter et klatrestativ uden på tårnkranens mast. Klatrestativet forskydes gradvis op, og hver gang monteres en ny mast inden i klatrestativet, så kranen bliver gradvis højere. Med metoden kan en kran i princippet bygges lige så høj, som tårnkranen er konstruereret til at holde til. Der anvendes en hydraulisk cylinder til at løfte kranen, og mastestykkerne løftes op af kranen selv, som er funktionsdygtig under hele arbejdet.

- Hvert mastestykke er fem meter højt, og når alt er gjort klar, tager det ca. 45 minutter at montere et mastestykke. Fordelen er, at vi monterer kranen i lav højde og blot skyder den i vejret. Det bruges til meget høje kraner, og når der ikke er plads til en mobilkran. Umiddelbart opstiller vi et par kraner årligt på denne måde, men det er mere brugt i udlandet, hvor man typisk bygger højere, siger Claus Slater.

Der findes ikke en uddannelse som kranmontør og dermed heller ikke som klatrende montør. Oplæringen foregår som sidemandsoplæring, hvor man har en enkelt uerfaren montør med i et sjak på en opgave.

Lidt mere tid
Claus Slater fortæller, at det afhængigt af kranens størrelse tager et par ekstra arbejdsdage at rejse en kran ved at klatre frem for at bruge en mobilkran til at hejse de enkelte elementer op.

Kartoffelmelsfabrikken har ca. 35 medarbejdere på årsplan. Der er 240 andelshavere, som tilsammen leverer 360.000 tons kartofler. 95 procent af produktionen sælges til eksport, hvor stivelsen primært anvendes til en lang række industriformål.

Ajos har en gruppe meget rutinerede kranmontører og en moderne flåde af bl.a. tårnkraner. I de seneste år er der kommet flere og flere semimobile kraner til. De kan rejse sig selv ved hjælp af hydraulik og er meget fleksible på byggepladser, hvor de opfylder behovet for løfteevne og rækkevidde.
Sigh

Læs mere om: Ajos
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.315