23948sdkhjf

Danske arkitekter tegner 23 km langt stisystem til Kina

Dissing + Weitling har fortsat projekter i fjernøsten. Københavnske cykel- og fodgængerbroer har været inspirationen

Efter årtier med massiv kinesisk vækst i bilismen er Riget i Midten nu igen ved at vende sig mod fordelene ved at bevæge sig til fods.

- Hvis planen holder - og det plejer at gå stærkt i Kina - kan Xiamen Footpaths åbne til februar, fortæller Steen Savery Trojaborg, adm. direktør, partner og arkitekt hos Dissing+Weitling.

Kun halvandet år efter at den danske arkitektvirksomhed vandt konkurrencen om at designe et 23 kilometer langt stisystem, komplet med syv broer, i den kinesiske by Xiamen, er projektet med Xiamen Footpaths under opførelse.

Det er planen, at stisystemet skal forbinde den sydkinesiske storby Xiamen med de grønne omgivelser tæt på byen:

- Vi har fokuseret på at forbedre fodgængernes mulighed for at bevæge sig i de rekreative områder nær byen. Vores design er tilpasset og fleksibelt, så det fungerer i det skiftende terræn i byen og landskabet, tilføjer han.

Stiforbindelserne bruger landskabets bjergrige og frodige natur aktivt, og derfor bølger syv meget forskellige broer og løftede stier sig i takt med byens kontur.

Brotyperne er desuden tilpasset de forskellige forhold; der bygges både bjælkebro, buebro, hængebro, skråstagsbro og en såkaldt underslung-bro, hvor brodækket bæres af en bue under broen.

Én bro skal spænde over et dalstrøg og en anden over en stor vej.

Fremmer mobilitet
Broer og rekreative stier er tiltænkt både lokale borgere og byens turister.

"De fremmer mobilitet både i byen og i den nærliggende natur - nogle stier er deciderede skolestier og andre har et rekreativt formål", skriver tegnestuen på sin hjemmeside.

Opgaven med de kinesiske fodgængerstier kommer i kølvandet på Xiamen Bicycle Skyway, som er verdens længste cykelbro og Kinas første forhøjede cykelsti, ligeledes tegnet af Dissing+Weitling.

- Projektet, som har fået international opmærksomhed og vandt en Danish Design Award i kategorien Liveable Cities i 2019, var startskuddet til vores grønne mobilitetsprojekter i Kina, siger Steen Savery Trojaborg.

Inspiration fra Danmark
Et af de projekter, som har været med til at sælge virksomheden i Kina, er i øvrigt den 150 meter lange Folehaven cykel- og gangbro, der er seneste skud på stammen af Dissing+Weitlings cykel- og gangbroer i København.

Som de øvrige er den med til at højne trafiksikkerheden og den grønne transport i byen.

Broen over Folehaven er tegnet som en integreret del af parken. Med en placering, hvor Holbækmotorvejen slutter, har broen karakter af en vestvendt byport mod København.

- Den udgør en overgang, er markant i sin konstruktion og dog let og svævende i sit udtryk. Når du ser den, ved du, at nu er du i København, siger Steen Savery Trojaborg.

Læs mereDissing + Weitling skærper sit europæiske fokus

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109