23948sdkhjf

Trafikselskaber styrtbløder: Kommuner og regioner risikerer milliardregning

| Af Sebastian Stave Sjöberg | Tip redaktionen om en historie

Tomme busser har slået hul i kassen hos busselskaberne landet over, som nu håber på økonomisk barmhjertighed fra deres ejere. Alene Movia mister knap 800 mio. kr.

Trafikselskabet Movia står her og nu til at miste 790 mio. kr. som følge af merudgifter og tabt indtjening under coronakrisen

Det kom frem på selskabets bestyrelsesmøde tirsdag.

Selskabet var egentlig på tærsklen til at bønfalde sine ejere – 46 kommuner og to regioner – om at dække tabet, men tirsdag, besluttede bestyrelsen at udskyde beslutningen om, hvorvidt der skulle sendes en anmodning afsted.

- Sagen om tillægsbevillingerne har vi valgt at udsætte til vores næste møde i juli, for vi håber, der kommer en løsning inden da, hvor staten kommer os til hjælp, siger bestyrelsesmedlem i Movia og næstformand i Region Sjælland Peter Jacobsen (DF) til Sjællandske.

Selvfølgelig dækker vi

Movia er langt fra alene om en økonomi på katastrofekurs, og sidst i april anslog alle landets trafikselskaber, som er ejede af kommuner og regioner, at de kommer til at mangle op mod 1,6 mia. kr.

I Region Midtjylland står Midttrafik på grund af krisen til at miste 90 pct. af sine indtægter, og risikerer derfor et tab på 420 mio. kr. i år.

Her har selskabet imidlertid allerede fået politisk tilsagn om undsætning. På et møde i Region Midtjyllands udvalg for regional udvikling blev politikerne tidligere i maj enige om, at regionen betaler regningen.

Det sker dog med en forventning om, at regeringen vil kompensere regionen.

- Heldigvis er vores likviditet i regionen god nok til, at vi har kunnet fremrykke og forudbetale tilskud til Midttrafik. Men vi kan ikke redde selskabet uden regeringens hjælp. Selv hvis vi brugte hele det budget, som udvalget for regional udvikling er sat til at administrere, ville vi ikke kunne sikre Midttrafiks overlevelse, udtaler formand for udvalget for regional udvikling regionen, Jørgen Nørby (V) til Viborg Stifts Folkeblad.

Usikkerhed om kompensation 

Hos Sydtrafik beløber regningen sig til 100 mio. kr., oplyser selskabet til Jydske Vestkysten, mens Fynbus over for fyens.dk har anslået sit tab til 60-80 mio. kr.

Nordjyllands trafikselskab anslog forrige uge, at regningen for ekstra og tabte udgifter vil nå op til 183 mio. kr., viser et referat fra bestyrelsesmødet 15. maj.

Baggrunden for de store tab er, at regeringen opfordrede til at den offentlige transport fortsatte, selvom man samtidig opfordrede til at undgå offentlig transport i myldretid, og mange offentligt og privat ansatte i øvrigt var sendt hjem.

Om - og i hvor stor grad - regeringen vil dække merudgifterne direkte hos trafikselskaberne eller som tilskud til kommuner og regioner er stadig ubesvaret.

Transportminister Benny Engelbrecht har tidligere i et brev til Danske Regioner skrevet at: ”Regeringen er indstillet på at indgå i en konstruktiv dialog med både Danske Regioner og KL, om hvordan dette indtægtstab kan håndteres.”

Efter et møde med Benny Engelbrecht for fjorten dage siden var bestyrelsesformand i Fynbus imidlertid fortrøstningsfuld, men uden at kunne sætte kroner og øre på:

- Det er min klare oplevelse og forventning er, at man anerkender situationen, og at trafikselskaberne får kompensation for det massive indtægtstab, vi har lidt og lider på grund af corona. Jeg har ikke vished for, hvad kronebeløbet bliver, og vi ved jo heller ikke, hvor meget, vi kommer til at tabe, sagde Morten Andersen til fyens.dk 14. maj.

Kommunale og regionale ja til trafikselskabernes ekstraregninger vil kun spæde til i det samlede coronatab. I forvejen er den generelle likviditet belastet af et stigende antal ledige, ekstraudgifter til værnemidler, opsætning af nye håndvaskfaciliteter i institutioner og ekstra rengøringspersonale.

Hold dig opdateret med Kommunefokus

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tidligere forvaltningschef dømt for at modtage bestikkelse

Kommune meldt til politiet for databrud

Her er Alternativet fortid i byrådet

Slut med at veje skolebørn i Kolding

Havneudvidelse til 45 millioner går videre med fem kandidater

Bar mark bliver til cirkulær bydel med 550 boliger i Holstebro

Nyhedsbrev

1

Mindst fem virksomheder kan behandle københavnsk bioaffald

En stribe danske virksomheder melder sig klar til at modtage og behandle bioaffald fra Københavns Kommune. Kommunerne må begynde se ud over egen næsetip, siger DI.

Læs avisen online

Læs seneste

Avisarkiv

Bliv abonnent

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Hørsholm-entreprenør ombygger gammel landsbyskole til børnehave

Plus

Sådan skal 2.500 beboere smides ud af Vollsmose

Plus

Enorm ghettoafvikling godkendt: 1.000 boliger skal rives ned

Om 10 år skal Danmarks største ghetto være forvandlet til et attraktivt og mindre belastet boligområde. Realiseringsplanen for de gennemgribende forandringer er netop godkendt

Kommuner får 8,9 milliarder kroner til ekstra coronaudgifter

Kommunerne har blandt andet haft udgifter til værnemidler og ekstra rengøring i forbindelse med virusudbrud

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Rejsegilde i hjertet af Hovedstadens Letbane

Kommuner landet rundt vil skrive klimahistorie

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Kommuner går ind i kampen mod energispild

Kommune gav 458.000 kroner for analyse: Afsluttet med mundtligt oplæg

MTH, KPC og Hoffmann i kamp om stor statslig rammeaftale

DF har fundet spids- og muligvis borgmesterkandidat i Tønder

Fredericia vil ikke modtage slam: - Kolding Kommune må finde et alternativ

Pris på digeprojekt eksploderet - beboere skal punge ud

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Coronakrisen får byråd til at afsætte millionbeløb til jobcenter

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se kortet: Her fanger fotovognene flest fartglade danskere

Intern splittelse: Endnu en Venstre-politiker vil ikke stille op i Tønder

Kommune fyrer kommunaldirektør efter millionunderskud

Storkommuner: En fjerdedel af alle nye bybusser skal være grønne i 2021

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Data på 60 sekunder

Hvilke prioriteter har du som offentlig Bygherre?

Sikkerhed ved vejarbejder

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Ajos' krav til leverandør: Giv os svanemærkede pavilloner

Nyt skoleår – nye tider

Ny miljøvenlig kogebil til vejstribeudlægning

Bæredygtig udvikling skaber øget trafiksikkerhed

Ajos' succes med semimobilkraner fortsætter

Hvad har en elevatorvirksomhed med cyklernes dag at gøre?

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Har jeres pladsbehov ændret sig?

Transport med tog giver 99 % mindre CO2

Pladsmangel? Hurtig og effektiv løsning med modulsystem

Har jeres pladsbehov ændret sig?

Mens Aalborgenserne stadig sov

Ajos opgraderer sin salgsafdeling for skure

Ajos' pavillonafdeling skaber moderne børneinstitution

Ny serviceleder til Ajos' pavilloner

Pladsmangel? Hurtig og effektiv løsning med modulsystem

Advisor, Henry Høitbjerg fylder 70 år.

Midlertidige omsorgsboliger i moduler

Behov for mere plads i daginstitutionen?

Send til en kollega

0.222