23948sdkhjf

Læring skal være legende let

En jury har valgt fem finalister til Årets Skolebyggeri, der alle skriver sig ind i en ny tid med mere aktivitet og nye måder at lære på

For ottende år i træk skal Årets Skolebyggeri kåres, og i år består finalefeltet af fire folkeskoler, nye som renoverede, samt en videregående uddannelsesinstitution.

De nominerede er Christianshavns Skole og Peder Lykke Skolen i København, Skolen i Bymidten i Helsingør, Lindbjergskolen i Herning og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) i Aarhus.

De nominerede projekter vidner, ifølge Nohrcon, der står bag prisen, om den høje standard, dansk skolebyggeri efterhånden har opnået, og de tendenser der for alvor er trådt igennem med et øget samspil imellem funktionalitet og æstetik. For eksempel ved afskaffelsen af klasselokalet til fordel for flerfunktionelle og aktivitetsbaserede læringsmiljøer. Derudover står mere bevægelse og synergi imellem indbydende inde- og udearealer, integration med lokalsamfundet og brugerinvolvering som bærende byggesten i fremtidens skoler og uddannelsesinstitutioner.

Også mere byggetekniske elementer som bedre lyd- og lysforhold samt bæredygtige materialer spiller sig på banen forud for årets skolekåring. Et eksempel er Christianshavns Skoles, hvis matrikler gennem tiderne har huset pestkirkegård, krudtfabrik, Røde Kors-hospital, benzintank, sindssygehospital og tobaksfabrik. Den ældste bygning er fra 1758. Nu har skolen været igennem en stor modernisering og er blevet ombygget, renoveret og udvidet.

Skolen i Bymidten i Helsingør har ligeledes gennemgået noget af en forvandling. Seks af skolens bygninger er renoveret, så de rummer tidssvarende læringsmiljøer, tre er revet helt ned, og der er blevet opført tre nye bygninger, der rummer tumlesal, værksteder og faglokaler for udskolingen og hjemmebase for udskolingen, musikskole og ny idrætshal. Via en gangbro kan eleverne nemt komme til den nærliggende værkstedbygning. Idrætshallen og musikskolen ligger i stueplan, så faciliteterne også kan bruges af lokalsamfundet udenfor skolens åbningstid.

En bygning med flere lag
"Skolerne har simpelthen fået det bedste udgangspunkt for at gøre læringen legende let", lyder det i en pressemeddelelse fra Nohrcon, der de seneste otte år har sat fokus på nye, flotte og funktionelle skolebyggerier og læringsrum.

Et andet eksempel er den nye journalisthøjskole i smilets by, der nu ligger mere centralt i Aarhus og tæt på Aarhus Universitets campusområde.

Inspirationen til DMJX’s arkitektoniske udtryk er en sky, der symboliserer viden og svæver over et læringslandskab med mennesket midt imellem. Bygningen består af tre hovedelementer fordelt på syv niveauer: Landskabet, Mellemrummet og Skyen.

En komplet renovering
Men også nyere byggerier har haft behov for en kærlig hånd. Peder Lykke Skolen blev for eksempel opført i 1974, men har gennemgået en komplet renovering og er blevet udvidet fra tre til fire spor. Der er kommet en helt ny science-bygning med faglokaler for de naturvidenskabelige fag, nye udeundervisningsområder, orangeri og madkundskabslokale.

Den udvendige facade på den eksisterende bygning er blevet åbnet med store vinduer. Det giver både eleverne mulighed for at kigge ud, bringer dagslys ind i bygningen og åbner skolen op for forbipasserende, der kan kigge ind.

Opgør med gamle vaner
Renoveringer kan også være med til at ruske op i gamle vaner, som det ses på Lindbjergskolen i Herning. Her er der er gjort op med stamklasseprincippet, så eleverne har ikke et fast basislokale. I stedet rykker de sig rundt til lokalerne, alt efter hvad skemaet byder på.

Skolens fælles samlingsområder er i stedet der, hvor eleverne hører hjemme. Samlingsområderne er alt det, der ligger uden for undervisningslokalerne, og på Lindbjergskolen er der lagt mange kræfter i at gøre disse områder til mere end blot gangarealer.

Har hørt efter i timen
Alt i alt en del af vælge imellem og fageksperter har nu nomineret de fem projekter til finalen efter det første heat, hvor flere forslag blev indsendt.

Afstemningen er i gang - og der kan stemmes på finalisterne indtil 8. juni.

"Prisen skal være med at fremhæve de gode eksempler for at inspirere andre skolebyggere, der dermed kan lære af andres erfaringer og bygge bedre og mere fremtidssikret - og det er tydeligt, at årets kandidater har hørt godt efter i timen", lyder det fra arrangørerne. ///

Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109