23948sdkhjf

Arkitektfirma bringer Aalborg-skole ind i fremtiden

Ny tilbygning til Klostermarkskolen fra 1871 skal spille med og mod kulturarven

Klostermarkskolen er en privatskole i Aalborg, grundlagt i 1871, hvor personlig og faglig udvikling går hånd i hånd med fællesskab og kreativitet baseret på stolte traditioner, kombineret med moderne læringsformer.

C.F. Møller Architects har i en indbudt konkurrence, med et team af totalentreprenør Magnus Thomsens Eftf. og ingeniør Frandsen & Søndergaard, vundet opgaven om en tilbygning til skolen, der ligger på kanten mellem Hasseris og Aalborg Vestby.

- Visionen for tilbygningen har været at skabe en bygning, der med sin arkitektur tænker den eksisterende bebyggelse ind og spiller med og mod den. Det omkringliggende område er beriget med bygninger, som hver især har et særkende og høj arkitektonisk kvalitet. Det er den præmis Klostermarksskolens tilbygning skal indpasse sig i, siger Søren Tortzen, som er arkitekt og afdelingsleder hos C.F. Møller Architects i Aalborg, til cfmoller.com.

Kendt for skoler

Gennem årene har C. F. Møller markeret sig indenfor skoler og uddannelsesinstitutioner. Blandt de seneste er Copenhagen International School, en bæredygtig skole beklædt med 12.000 solcellepaneler, og Tiundaskolen i Sverige. Igangværende skoleprojekter er Ny Islands Brygge Skole i København og Glemmen skole i Norge.

Derudover har arkitekterne tegnet flere universiteter og højere læreanstalter. Blandt andet Aarhus Universitet, som er på den danske arkitekturkanon, Det tekniske fakultet for SDU og Biomedicum i Stockholm for Karolinska Instituttet – kendt for uddelingen af Nobelpriser i medicin og psykologi.

C.F. Møller har desuden bidraget til Aalborgs udvikling og står blandt andet bag den nye Havnefront og Kulturbroen over Limfjorden, samt renoveringerne af Sundparken og Magisterparken, der er præmieret herhjemme og internationalt.

Aktuelle projekter er p.t. udviklingen af både landskab, byrum og byggerier på Stigsborg Havnefront samt Nordre Havnepromenade, DLG-siloen og V-husene.

I alt deltog tre rådgiverhold i konkurrencen, som for nyligt blev afgjort efter først en præsentations- og derefter en forhandlingsrunde.

Tilbygningen afspejler indholdet
Klostermarkskolens ny tilbygning rummer tre funktioner: En multisal i stueplan, en naturfagsetage og en billedkunstetage. Facaderne afspejler direkte funktionerne og stemningerne på den enkelte etage.

"Multisalens høje rum kommer til udtryk i facaden med store vinduespartier, der inviterer omgivelserne ind og sikrer transparens mellem by og skole. Mod skolegården åbner multisalen sig op og indbyder til ude-inde aktiviteter i samspil med en udvidet aktivitetstrappe og den øvrige del af skolegården", skriver arkitekterne i en pressemeddelelse.

Den fortæller også, at murværket partielt bliver beklædt med trælister, som både giver børnene mulighed for at opleve rare materialer i deres umiddelbare nærhed og et grundlag for begrønning af facaden i form af klatreplanter.

Atelierlignende stemning 
Naturfagsetagen er med klassisk etagehøjde og veltilpasset vinduessætning i facaden.

Billedkunstetagen er helt særlig med en atelierlignende stemning og står stramt i blankt murværk uden vindueshuller mod nord og syd.

"To smukke østvendte ovenlys sikrer et godt arbejdslys til kunstlokalerne og skaber den rette kunstnerstemning", håber arkitekterne.

Ovenlysene fremstår som meget markante tagformer, der både giver huset identitet, men samtidig også afspejler dets funktion.

En indskudt etage - som en hems - tilbyder børnene et særligt og afsondret sted at være kreative i.

Arbejdet begynder nu og forventes afsluttet i efteråret 2021. ///

Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158