23948sdkhjf

Utålmodige partier: Infrastrukturplan bliver reduceret til pr-strategi

| Af Sebastian Stave Sjöberg | Tip redaktionen om en historie

Regeringen har i et år ikke kunnet fortælle, hvornår man vil forhandle investeringer i infrastruktur for de næste 10 år. Det lugter af, at det skal passe ind i en pr-plan, lyder det fra både støtte- og oppositionspartier

Tålmodigheden er efterhånden slidt tynd hos transportordførere i Folketinget.

Ad flere omgange har partier fra højre og venstre i Folketinget forsøgt at få regeringen til at melde ud, hvornår man ville indkalde til forhandlinger om infrastrukturplanen. Hver gang uden klart svar, lyder kritikken, og senest 10. juni gik partierne skuffede fra et møde i Folketingssalen, hvor transportminister Benny Engelbrecht (S) gentog, at han ikke kunne sætte en dato på.

- Der sker ingenting. Det kan du høre på debatten, jo. Regeringen vil jo ikke, siger Andreas Steenberg, transportordfører i Radikale Venstre til Kommunefokus.

SF’s transportordfører Anne Valentina Berthelsen siger, at man også her er utålmodige.

- Det kan da være enormt frustrerende, når vi på tværs af partierne egentlig er enige om, at det vil være en god ide at sætte gang i det, siger Anne Valentina Berthelsen.

- Vi har prøvet ad flere omgange. Uden resultat, og det er vi godt trætte af. Det tyder på, at det har meget lange udsigter, konstaterer Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører i Venstre.

Bare undskyldninger
På mødet 10. juni gentog Benny Engelbrecht, som han tidligere har udmeldt, at infrastrukturen skulle "koordineres med klimahandlingsplanerne" (en plan, som kom på plads natten til mandag, red), og at man havde behov for at skabe et overblik over konsekvenserne af corona-hjælpepakkerne.

Sagen kort

I januar, før folketingsvalget, fremlagde Socialdemokratiet sit bud på en langsigtet infrastrukturplan.

Planen skulle afsætte mindst 70 mia. over de næste ti år kr. til motorveje, landeveje, baneprojekter og cykelstier. Du kan se hele planen her.

Siden S kom til magten, har en tiltagende kritik fra særligt blå blok, men siden også støttepartier, lydt at regeringen har nølet igangættelsen af selvsamme plan.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har flere gange fortalt, at han ikke har kunnet sætte en dato på, hvornår forhandlinger kan sættes i gang. Senest i Folketinget 10. juni.

Infrastrukturplanen for de næste ti år skal afløse den infrastrukturplan, som med bredt flertal blev indgået i 2009.

Ingen af delene giver Radikale Venstre meget for.

- Alt det her med klimaplan, corona og hjælpepakker, det er bare nye undskyldninger. De har siddet i et år, og kunne jo være gået i gang for længe siden, siger Andreas Steenberg og fortsætter:

- Det handler ikke om at bygge infrastruktur længere. Det handler om, hvem der skal have æren af det. Som jeg ser det, er det, fordi Socialdemokratiet vil have, at det skal passe ind i en kommunikationsplan. For reelt er der kun én, som bestemmer i den her regering. Og det er statsministeren.

Uafhængigt af den udmelding, lyder nogenlunde den samme analyse fra både Venstre og Dansk Folkeparti:

- Jeg tror, at statsministeren sidder med en lumsk plan om, at op til kommunalvalget, så kommer der den helt store omgang fra S, og så håber de at kunne høste noget på det. Det er sådan, det går, når man har for mange kommunikationsfolk ansat til at bestemme strategien, siger Hans Kristian Skibby (DF).

Kristian Pihl Lorentzen siger:

- Jeg sidder jo ikke med ved regeringsbordet, men det ligner gustne strategiske planer om, måske op til kommunalvalget, at komme med forhandlingerne dér.

Vil ikke svare
Hos SF mener man, at der er hold i forklaringen, at regeringen nu først vil se corona-hjælpepakkerne an.

- Det, vi hører, er at finansministieret står i vejen. De vil ikke være med til at fremrykke trafiksinvesteringer, før de ser, hvad hjælpepakkerne har af effekt. Det tror jeg er rigtigt, siger Anne Valentina Berthelsen (SF).

Teorierne er mange, men hovedpersonen, transportminister Benny Engelbrecht, har ikke ønsket at svare på kritikken fra SF, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Venstre - eller på spørgsmål fra Kommunefokus om årsagerne til, at man ikke indkalder til forhandlinger om infrastrukturplanen.

Ministeriets pressechef har i stedet henvist til et tidligere skriftligt svar - hvor ministeren skrev, at man vil søge "en bred politisk aftale sammen med de øvrige partier i Folketinget," men at det også kunne blive relevant at overveje at sætte projekter i gang på kort sigt "som kan bidrage til at stimulere økonomien og sætte gang i hjulene."

Læs mere: Rød blok vil ikke tvinge forhandlinger i gang

Hold dig opdateret med Kommunefokus

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tidligere forvaltningschef dømt for at modtage bestikkelse

Kommune meldt til politiet for databrud

Slut med at veje skolebørn i Kolding

Her er Alternativet fortid i byrådet

Havneudvidelse til 45 millioner går videre med fem kandidater

Bar mark bliver til cirkulær bydel med 550 boliger i Holstebro

Nyhedsbrev

1

Mindst fem virksomheder kan behandle københavnsk bioaffald

En stribe danske virksomheder melder sig klar til at modtage og behandle bioaffald fra Københavns Kommune. Kommunerne må begynde se ud over egen næsetip, siger DI.

Læs avisen online

Læs seneste

Avisarkiv

Bliv abonnent

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Hørsholm-entreprenør ombygger gammel landsbyskole til børnehave

Plus

Enorm ghettoafvikling godkendt: 1.000 boliger skal rives ned

Om 10 år skal Danmarks største ghetto være forvandlet til et attraktivt og mindre belastet boligområde. Realiseringsplanen for de gennemgribende forandringer er netop godkendt

Plus

Sådan skal 2.500 beboere smides ud af Vollsmose

Kommuner får 8,9 milliarder kroner til ekstra coronaudgifter

Kommunerne har blandt andet haft udgifter til værnemidler og ekstra rengøring i forbindelse med virusudbrud

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Rejsegilde i hjertet af Hovedstadens Letbane

Kommuner landet rundt vil skrive klimahistorie

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Kommuner går ind i kampen mod energispild

MTH, KPC og Hoffmann i kamp om stor statslig rammeaftale

Kommune gav 458.000 kroner for analyse: Afsluttet med mundtligt oplæg

DF har fundet spids- og muligvis borgmesterkandidat i Tønder

Fredericia vil ikke modtage slam: - Kolding Kommune må finde et alternativ

Pris på digeprojekt eksploderet - beboere skal punge ud

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Coronakrisen får byråd til at afsætte millionbeløb til jobcenter

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se kortet: Her fanger fotovognene flest fartglade danskere

Intern splittelse: Endnu en Venstre-politiker vil ikke stille op i Tønder

Kommune fyrer kommunaldirektør efter millionunderskud

Storkommuner: En fjerdedel af alle nye bybusser skal være grønne i 2021

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3D-felt øger opmærksomheden på fodgængere

Data på 60 sekunder

Hvilke prioriteter har du som offentlig Bygherre?

Sikkerhed ved vejarbejder

Kæmpeordre på 20-mands moduler til Nyt OUH

Ajos' krav til leverandør: Giv os svanemærkede pavilloner

Nyt skoleår – nye tider

Ny miljøvenlig kogebil til vejstribeudlægning

Bæredygtig udvikling skaber øget trafiksikkerhed

Ajos' succes med semimobilkraner fortsætter

Hvad har en elevatorvirksomhed med cyklernes dag at gøre?

Langtidsholdbare vejstriber øger bilisternes reaktionstid

Pavillonbyggerier løser uforudsete pladsbehov for lægeklinik

Har jeres pladsbehov ændret sig?

Transport med tog giver 99 % mindre CO2

Pladsmangel? Hurtig og effektiv løsning med modulsystem

Har jeres pladsbehov ændret sig?

Mens Aalborgenserne stadig sov

Ajos opgraderer sin salgsafdeling for skure

Ajos' pavillonafdeling skaber moderne børneinstitution

Ny serviceleder til Ajos' pavilloner

Pladsmangel? Hurtig og effektiv løsning med modulsystem

Advisor, Henry Høitbjerg fylder 70 år.

Midlertidige omsorgsboliger i moduler

Behov for mere plads i daginstitutionen?

Send til en kollega

0.145