23948sdkhjf

Letbane-aftale sender 100 ekstra arbejdsmænd på gaden

Som tæt ved alle andre dele af samfundet er Odense Letbane ramt hårdt økonomisk af coronopandemien. 

Læs også: Nærmere 12 km ekstra letbane i Odense

Millionregninger, der skal betales, nu opgjort til 50 mio. kr. Dertil kan komme yderligere 20 mio. kr. i følgeomkostninger, fordi arbejdet nu skal forceres, skriver Odense Letbane i en pressemeddelelse. 

Stat og kommune kan ifølge meddelelsen beslutte, at letbanens covid-omkostninger kan blive dækket af de reserver, som blev afsat ved projektets oprindelige finansiering. Derfor anmoder Odense Letbane nu stat og kommune om 70 mio. kr. fra de såkaldte centrale reserver. Millionbeløbet svarer til knapt halvdelen af de centrale reserver. 

100 ekstra mand på gaden i Odense 

Covid-situationen har ramt letbanens transportleverandør, spanske Comsa, som er blevet ramt på pengepungen, ligesom arbejdet er blevet forsinket. 

– Comsa har haft problemer med at få de nødvendige anlægsfolk til Danmark, og de har heller ikke kunnet få nødvendigt udstyr til Odense. Samtidig har de måttet tage nye arbejdsmetoder i brug med at arbejde i små teams for at holde afstand mellem arbejderne. Alt i alt har det kostet på fremdriften, og den forsinkelse skal nu indhentes, forklarer adm. direktør for Odense Letbane, Mogens Hagelskær. 

Odense Letbane har netop underskrevet en aftale med Comsa, som derfor allerede har mandet op med 100 mand. De mange ekstra arbejdsfolk i gaderne skal færdiggøre anlægsarbejdet på hele strækningen inden årets udgang. Det forcerede arbejde resten af året vil give stor aktivitet i gaderne, hvor der også vil blive arbejdet aftner, nætter og weekender i det omfang, som vejmyndigheden giver tilladelse til det. 

Det er også aftalt, at det i starten 2021 skal være muligt at køre et letbanetog fra Tarup til Hjallese. Derefter udvides testkørslerne til hele strækningen. 

”Den økonomisk mest fordelagtige løsning” 

– Med aftalen tyder alt nu på, at vi kan åbne letbanen som planlagt i september 2021. Det er jeg overordentligt tilfreds med, siger letbane-direktøren og påpeger, at en forsinkelse af projektet på for eksempel tre måneder ville have kostet omkring det dobbelte. 

– Der er jo betydelige udgifter forbundet med at forlænge projektet - og dermed have ekstra udgifter til både materialer, maskiner og løn til personalet hos entreprenørerne og hos os som bygherre, tilføjer Mogens Hagelskær og kalder en forcering af arbejdet ”den økonomisk mest fordelagtige løsning”. 

Han tilføjer, at covid-situationen er en force majeure-hændelse, hvilket ville kunne give Comsa mulighed for at kræve både en tidsforlængelse og en økonomisk kompensation med henvisning til offentlige påbud.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094