23948sdkhjf

Gode erfaringer fra coronakrisen: Indsatsen for beskæftigelse bliver styrket af digitale møder

Coronakrisen har givet værdifulde erfaringer til kommunernes beskæftigelsesindsats. Det har nemlig vist sig, at det digitale møde mellem de ledige og jobcentrenes medarbejdere fungerer godt.

Læs også: Ny aftale: Kommunale medarbejdere har stadig ret til fravær med løn

84 procent af medarbejderne vurderer, at borgerne har taget positivt imod at blive kontaktet over telefonen, mail eller skype. Det viser en undersøgelse foretaget af KL.

Samtidig viser en undersøgelse blandt de ledige, at 92 procent er interesserede i flere samtaler over telefon eller video. Jobcentercheferne peger ligeledes på, at det vil styrke beskæftigelsesindsatsen i fremtiden, hvis man kombinerer det med personlige samtaler.

Det giver perspektiver til formand for KL’s Arbejdsmarkeds- og Borgerserviceudvalg Thomas Kastrup Larsen (S).

- Jeg er rigtig glad for, at beskæftigelsesministeren har lyttet til os og forlænget muligheden for at holde digitale samtaler til 31. december i år. Men vi har brug for en dialog om at gøre den mulighed permanent, siger Thomas Kastrup-Larsen, der også er borgmester i Aalborg.

Læs også: Ny udmelding: KL klar til at lave dødsliste over forbrændingsanlæg

I Undersøgelsen fra KL svarer 41 procent af medarbejderne, at de har haft bedre mulighed for at vurdere borgernes behov, mens de ikke har kunne mødes med borgerne. 16 procent har haft svært ved det, mens knap 43 procent har haft de samme muligheder.

Thomas Kastrup Larsen mener, at de digitale møder kan bruges som et supplement til de fysiske.

- Vi har gjort os nogle brugbare erfaringer under coronakrisen. Det vil være helt galimatias ikke at tage dem med i det videre arbejde, så vi kan sikre borgerne en beskæftigelsesindsats, der tager udgangspunkt i dem og deres behov. Jeg tror bestemt ikke, at digitale kontaktformer kan stå alene, men de kan være et rigtig godt supplement til det personlige fremmøde. Og vi har fået syn for sagen de seneste måneder for, at den enkelte medarbejder sagtens kan foretage dén vurdering. Det behøver vi ikke central styring til, siger han.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125