23948sdkhjf

Kræver Aalborg Kommune undersøgt for ulovlig praksis i forhold til bygherrer

Aalborg Kommune kan have brugt udbygningsaftaler, delt betaling af forbedringer af infrastruktur i forbindelse med et byggeprojekt, ulovligt i flere år. Det skriver TV2 Nord

En udbygningsaftale omhandler betaling af forbedringer af infrastruktur i forbindelse med et byggeprojekt og skal ske på frivillig basis og henvendelse fra grundejer. Og frivilligheden og initiativ fra bygherre lader ikke altid til at være omdrejningspunktet. 

I et videoreferat fra et byrådsmøde i Aalborg i oktober 2019 siger rådmand for By- og Landskabsforvaltningen, Hans Henrik Henriksen (S), om et projekt på Aalborgs Østre Havn: 

Hvad er en udbygningsfatale?

Udbygningsaftaler giver kommuner mulighed for at indgå frivillige aftaler med private grundejere om at medfinansiere en række fysiske infrastrukturanlæg i forbindelse med en byudvikling.

Loven, som blev introduceret med ændringer til Planloven i 2007, åbner for, at en grundejer kan tage initiativ til, at indgå en frivillig aftale med kommunen om at bidrage med finansiering af infrastrukturanlæg, hvis grundejeren finder dette hensigtsmæssigt med henblik på udnyttelse af sin ejendom.

– … normalvis i byrådet, så er det jo noget med at udvikler – eller developer – er medfinansierende på et lyskryds eller lidt trafiksikkerhed og lidt stisystemer og så videre. Men her er vi ligesom gået et skridt videre og har sagt, at ’I skal være medfinansierende på, at hele det der trædæk, som går i inderdelen af Østre Havn, det skal I fortsætte hele vejen op forbi det grønne fællesområde,’ som også er i kortbilaget. 

Nu kræver byrådsmedlemmerne Anne Honoré Østergaard (V) og 1. viceborgmester Kristoffer Hjort Storm (DF) en uvildig advokatundersøgelse af kommunens praksis i brug af udbygningsaftaler med bygherrer.

- Jeg har før talt med bygherrer, der har fortalt, at de har skullet indgå en såkaldt ”frivillighedsaftale”, som de kaldte det. Men de følte, at de har fået armen vredet om på ryggen for at sige ja til at betale for et lyskryds eller noget lignende, siger Anne Honoré Østergaard til Nordjyske.

Hvem tog initiativet på de gamle spritfabrikker? 

Spritten A/S, en markant del af omdannelsen af Aalborgs gamle, historiske spritfabrikker til en ny bydel i kulturens tegn, har – som Licitationen har beskrevet – for nylig klaget til Ankestyrelsen over Aalborg Kommune. 

Idemand bag Spritten, Martin Nielsen, har forklaret, at kommune tog initiativ til to udbygningsaftaler. 

– Uden vi havde ønsket dette. Ja rent faktisk vidste vi overhovedet ikke, hvad en udbygningsaftale var, da kommunen første gang præsenterede os for disse, sagde Martin Nielsen dengang.  

Spritten A/S, som Martin Nilsen og Jan Gaardboe Jensen står bag, står for opførelse af den BIG-tegnede Harbour Gate-bygning samt omdannelsen af de fredede spritfabrik-bygninger. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.094