23948sdkhjf

Energiforladt stationsområde i Kokkedal bliver til 21.000 kvm bebyggelse - her er vinderne

Hørsholm Kommune har netop udråbt det vinderteam, der skal transformere området omkring Kokkedal station til en ny, levende og bæredygtig bydel. Den 26.400 kvm store grund udvikles med familieboliger, ungdomsboliger, seniorbofællesskaber, friplejehjem, parkeringshus, butikker og grønne byrum – i alt 21.000 kvm bebyggelse.

Rum og Sophienberg Gruppen står i front for teamet, der desuden består af EOS Partners v. Kristin Arendt, C.F. Møller Architects og Bogl.

Området ved Kokkedal Station bruges i dag mest til parkering og virker uforløst og energiforladt. Visionen er at skabe en ny bydel, der summer af liv og mennesker i alle aldre.

Fakta: Kronholm

Omfang: Transformation af et 26.000 m² stort stationsområde til ny bydel med 21.000 m² bebyggelse i form af familieboliger, kollegieboliger, seniorbofællesskaber, friplejehjem, butikker, sundhedshus, café, fitnesscenter, parkeringshus og grønne byrum.

Forventes færdig i 2024. 

Opdragsgiver og grundsælger: Hørsholm Kommune 

Udvikler: Sophienberg Gruppen og EOS Partners v. Kristin Arendt 

Arkitekt: Rum og C.F. Møller Architects 

Landskabsarkitekt: Bogl

– Området skal nu samles i ét arkitektonisk greb, og historien om området skal genfortælles. Derfor navngiver vi også området på ny, fortæller Claus Jensen, partner i Rum, i en pressemeddelelse. Navnet er Kronholm - en kombination af Kronhjort og Hørsholm.

Broforbindelse skaber sammenhæng og flow  

Vinderprojektet tager afsæt i stationens naturlige omdrejningspunkt og skaber en attraktiv bydel med et grønt byrumsforløb, der binder stationsområdet sammen. 

Området, der skal samles, styrkes og udvikles, ligger øst og vest for togbanen. Vinderteamet foreslår derfor en broforbindelse, Kronbroen, der sikrer sammenhæng på tværs af bydelen og styrker det naturlige flow for både pendlere og beboere.

Bæredygtighed på alle fronter er tænkt ind i projektet helt fra starten, da byområdet skal certificeres til DGNB Guld. 

Udviklingen af Kronholm bygger på fællesskabstankegangen med en både social og økonomisk bæredygtig tilgang til oplevelser, deleøkonomi og dobbelt udnyttelse af funktioner. Alle løsninger i vinderforslaget er skabt med udgangspunkt i det lokale- og samfundsmæssige fællesskab – blandt andet etablering af delebilsordninger, mulighed for, at naboer kan købe mad på plejehjemmet og fælles aktiviteter for beboerne. Opholdspladser, sundhedshus, fitnesscenter, café og butikker indbyder også pendlere til at blive en del af det daglige liv i bydelen. 

Varieret arkitektur i flere delprojekter

Det omfattende byudviklingsprojekt består af en række delprojekter, der omfatter et varieret udbud af boliger, butikker, offentlige funktioner og landskabsrum i et samlet arkitektonisk hovedgreb. Konkret består vinderprojektet af følgende delprojekter: 

Kronhøj – familieboliger, seniorbofællesskab og butikker. Kronhøj bliver med sin markante runde bygning et identitetsskabende pejlemærke i området, et samlings- og mødested for områdets beboere og pendlere og et hjem for familier og seniorer. Den omsluttende og samlende form forstærker fornemmelsen af samhørighed, og både gårdrummet og fællesfunktionerne i huset danner mødested på tværs af generationer. 

Kalvehavetårnet – kollegieboliger. ”Det udadvendte fitness/ungdomstårn står selvsikkert og dramatisk på kanten af baneterrænets lange krumme kig”, som der står i bedømmelsesrapporten. Kalvehavetårnet bliver Kronholms generator for energi og aktivitet. Kombinationen af ungdomsboliger, fitness og bevægelse skaber en fælles synergi. Gennem trappeanlæg, fitnesscenter i stueetagen og boldbur på taget skabes optimale bevægelsesrum for mennesker i alle aldre. 

Skovbo – familieboliger. Byhusene i to til fire etager bringer en mindre bymæssig skala til bydelen. Husene har tagterrasser og nære udeområder, facader i afdæmpede farver og vedligeholdelsesfri overflader. 

Hjortebo – seniorbofællesskab, dagligvarebutik og parkeringshus med 560 p-pladser i ét samlet byggeri. 

Blixens Have – friplejehjem. På østsiden af banen danner friplejehjemmet og Hjortebo med sine to voluminer et gavlmotiv mod banelegemet. Friplejehjemmet skal drives af svenske Nordlandia, der dermed for første gang træder ind på det danske marked.

Stationshusene – seniorvenlige boliger, der sammen med de eksisterende bygninger indrammer den nye stationsplads. Her er også mulighed for etablering af et sundhedscenter. 

Hirsch Haverne – seniorbofællesskab med en række fællesfunktioner, blandt andet væksthuse på opløftet tagniveau.

 

Vinderprojektet er udviklet i samarbejde mellem projektets parter; udviklerne Sophienberg Gruppen og EOS Partners v. Kristin Arendt, arkitektfirmaet Rum, der har tegnet og udviklet seks af delprojekterne, C.F. Møller Architects, der har tegnet delprojektet Hjortebo samt BOGL, der har stået for landskabshelhedsplanen. 

Delprojekterne afleveres løbende, og den nye bydel forventes at stå færdig i 2024

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.109