23948sdkhjf

Nordhavn bliver forsøgsområde for grøn deletransport

Den massive trafik og privatbilisme i Danmark er rigtig skidt for både folkesundhed og samfundsøkonomien. Den skaber en øget klimabelastning, forurening, støj og trængsel 
En analyse fra Cowi viser, at alene trafiktrængslen omkring Storkøbenhavn resulterer i et årligt samfundsøkonomisk tab på 8,5 mia. kr.

Forskere fra Aalborg Universitet og Roskilde Universitet undersøger derfor nu, 
hvordan vi i Danmark kan udvikle nye løsninger til bæredygtig transport.

Især vil forskerne have fokus på kombinationen på tværs af forskellige delebaserede transportløsninger. Projektets deltagere er Instituttet BUILD på Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Bycyklen, LetsGo’, Ta’Med, By & Havn og Københavns Kommune med støtte fra Innovationsfonden.


- Overordnet er håbet, at vi i kan skabe ny viden og ikke mindst løsninger, som kan bidrage til den bæredygtige omstilling af transporten. Løsninger, som både tackler transportens klimaudfordring, og som kan bidrage til mindre trafiktunge byer, siger seniorforsker på BUILD, Toke H. B. Christensen, der leder projektet, i en pressemeddelelse.

Nordhavn er forsøgsområde

Nordhavn er kendetegnet ved at være ny og tætbygget, hvor der allerede er metro og dermed gode offentlige transportforbindelser til resten af København. Nordhavn er derfor et ideelt forsøgsområde, fordi forudsætningerne for et hverdagsliv uden at være afhængig af privatbilen er til stede. Det til trods, er der faktisk mange i Nordhavn, som har bil.

Ved forsøget er det konkret deleløsninger som eksempelvis delecykel (Bycyklen), delebil (LetsGo’) og samkørsel (Ta’Med), der bliver afprøvet, og som kan fungere som et fleksibelt supplement til den offentlige transport og gang og cykling.

- Det er klart, at skiftet til en bæredygtig mobilitet ikke er en simpel sag, og derfor forventer vi også at forsøget vil give os indblik i, hvilke udfordringer der stadig er og som skal løses i den videre udvikling af de løsninger, der er med i forsøget, siger Toke H. B. Christensen.

Forskerne vil ifølge planen udføre kvalitative studier af familiers og virksomheders daglige transportvaner og behov for transport, og hvordan de hænger sammen med byens indretning og udvalget af transportløsninger. I forsøget vil familier og virksomheder blive tilbudt at benytte en mobilitetspakke udviklet i projektet. På den måde kombinerer projektet forskning med praktisk udvikling, som det lyder i pressemeddelelsen.

- Vi ved, at der er en gruppe, som overvejer at skille sig af med deres privatbil – blandt andet fordi de synes, det er dyrt at parkere i Nordhavn. Kombinationen af god offentlig transport og en udbredt motivation for at undvære privatbilen er ideel for at afprøve, om et tilbud på en pakke af deleløsninger kan være en løsning, tilføjer Toke H. B. Christensen.

Nye lignende byområder

Der vil i de kommende årtier blive bygget nye områder i København, som sandsynligvis vil have mange ligheder med Nordhavn. Her vil erfaringerne fra SIMS-forsøget kunne overføres til de nye bykvarterer og på den måde bidrage til at sikre en bæredygtig mobilitet i byen.

Som beboer i Nordhavn kan man tilmelde sig de løsninger, der er med i projektet – samkørsel, delebiler og delecykler. Derudover kan man blive en af de 20 familier eller virksomheder, som forskergruppen vil følge særlig tæt gennem projektet gennem bl.a. interviews og fokusgrupper. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125