23948sdkhjf

Kommune betaler lokal Kvickly for at køre varer ud til borgere

I Vejen er der opstået et nyt samarbejde mellem den lokale Kvickly og den kommunale ældrepleje.

I stedet for at faglærte sosu-ansatte står for at handle yoghurt, lommeletter og kaffefløde til byens ældre borgere, er det nu den lokale Kvickly der har fået opgaven med at pakke og levere varer til kommunens visiterede borgere.

Det fortæller Henrik Christensen, der er varehuschef i Kvickly i Vejen til Kommunefokus.dk.

- Vi har jo det hele. Vi har en it-platform til bestilling, vi har varerne, pakkeriet og bilerne. Så den opgave kunne vi jo lige så godt løse. Plejepersonalet skal gøre, hvad de er gode til. Så leverer vi varer. Det er vi gode til, siger han.

Det er Vejen Kommune, der dækker udgiften til transporten af varerne fra Kvickly og ud til den enkelte borger. Desuden betaler kommunen også for, at chaufføren bærer varerne ind og sætter dem på plads i køleskabet, hvis ikke borgeren kan selv.

Og for kommunen er aftalen også en god deal.

- Med den her ordning forventer vi at kunne frigøre 30 timer om ugen, der kan gå til den konkrete plejeopgave. Det giver ikke mening at bruge faglært arbejde til at handle, når andre kan gøre det. Vi er presset på hænder, så vi er nødt til at vende hver eneste sten for at frigøre tid, siger Kirsten Dyrholm Hansen, der er ældre- og rehabiliteringschef i Vejen Kommune. 

Flere skal med

Kommunen har arbejdet på at få flere butikker til at gå med i lignende samarbejder, men indtil videre er byens Kvickly det eneste supermarked, der spiller med. Det fortæller ældre- og rehabliteringschef i Vejen Kommune Kirsten Dyrholm Hansen.

- Vi har haft lignende ordninger andre steder i kommunen, men det har været svært at få butikkerne med på opgaven lige i det her område, siger hun.

Det handler blandt andet om problemer med en gangbar betalingsordning, hvor borgerne gerne skal handle og betale online. Og det er ikke alle butikker, der har det set up.

Men det er en af grundene til, at Kvickly kunne tage opgaven, fortæller Henrik Christensen.

- Vi kan bruge Kvicklys allerede eksisterende webshop. Hvis det skulle gøres på den gammeldags facon med at modtage ordrer over telefon og afregne med kontanter, så ville risikoen for fejl være for stor. Nu kan man afregne elektronisk, og så er der ikke kontanter mellem os og borgerne, siger Henrik Christensen.

Vejen Kommune har samtidig med aftalen også forhandlet med Kvickly, der er gået med til at sænke minimumsbeløbet fra 400 kroner til 200 kroner for at bruge webshoppen og få bragt ud.

- 400 kroner er meget for den type kunde (ældre borger, red.). 200 kroner er mere realistisk, synes vi. Men det har så betydet, at vi har sænket beløbet for alle vores kunder i webshoppen, uanset om de kommer gennem kommunen eller ej. En webshop kan jo ikke se forskel på, hvem der køber, siger Henrik Christensen.

Men han er glad for ordningen og tror på, at det bliver en god forretning for Kvickly.

- Vi og kommunen har en fælles interesse i, det skal fungere. Vi er overbevist om, at når først borgerne får prøvet webshoppen, så finder de ud af, at det er nemt nok, siger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.111