23948sdkhjf

To udvalg ønsker at ophæve kontrakten med madleverandør til 2100 ældre

Striden mellem Københavns Kommune og dagligvareleverandøren Intervare A/S er rykket tættere på en konklusion.

Fakta

  • Kontrakten mellem Intervare A/S og Københavns Kommune blev indgået i 2017 og omhandler levering af dagligvarer til ca. 2.100 ældre og udsatte borgere i Københavns Kommune.
  • Den stod til at udløbe med udgangen af april 2022, hvor et nyt udbud træder i kraft, men hvis den nuværende kontrakt ophæves nu, vil der blive en periode på et par måneder, hvor kommunen skal sikre levering til de berørte borgere på alternativ vis.

Et flertal i både Socialudvalget og i Sundheds- og Omsorgsudvalget har besluttet, at kontrakten med dagligvareleverandøren bør ophæves med et varsel på fire uger. Beslutningen skal en tur omkring Borgerrepræsentationen, før den er endeligt vedtaget.

Borgerrepræsentationen skal tage stilling til hele miseren 3. februar. 

Det oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Dårlige vilkår blandt chauffører

Ønsket om at ophæve kontrakten kommer efter en sag mellem Intervare A/S og kommunen, hvor virksomheden stod under anklage for at underbetale og have generelt dårlige arbejdsvilkår for det ansatte chauffører.

Kommunen gav virksomheden en frist til 1. november 2021 til at få rettet op på de kritisable forhold, men kommunens CSR-udvalg mener ikke, at dette er sket. Og derfor bør samarbejdet få en ende, mener flertal i to udvalg.

Alligevel skal beslutningen behandles af Borgerrepræsentationen, før den er endelig – det sker, fordi medlemmer af Socialudvalget og Sundheds- og Omsorgsudvalget har valgt at gøre brug af den såkaldte ’standsningsret’, som indebærer, at man som medlem af et politisk udvalg har ret til – trods evt. flertal – at standse en udvalgsbeslutning og kræve, at den afgøres i Borgerrepræsentationen.

Det betyder, at der først vil ligge en endelig beslutning d. 3. februar 2022.

- Det er en rigtig ærgerlig sag, som jeg helst havde været foruden. I mine 12 år i Københavns Kommune har jeg aldrig oplevet noget lignende. Vi skal kunne regne med, at vores samarbejdspartnere behandler deres medarbejdere ordentligt og giver dem en fair løn. Og det er uanset, om der er tale om ansatte eller underleverandører, siger sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) oven på dagens møde i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen.

- Jeg havde håbet, at vi kunne sætte punktum i sagen nu, for jeg synes ærligt talt ikke længere det er anstændigt over for hverken de ældre, der må leve med usikkerheden, eller over for chaufførerne, at vi ikke er kommet frem til en konklusion endnu, siger hun.

Reglerne er ens for alle

Da kontrakten med Intervare A/S er indgået af både Socialforvaltningen og Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, blev sagen på samme vis behandlet i Socialudvalget torsdag, og her var der ligeledes et flertal for at ophæve kontrakten.

- Intervare A/S har ikke overholdt aftalerne. De har fået udsættelser og talrige chancer for at rette op. I Københavns Kommune har vi slået os op på, at vi har nogle tydelige sociale klausuler, når vi indgår kontrakter med leverandører. Reglerne er ens for alle. Hvis vi ser igennem fingrene med, at chaufførerne, som Intervare A/S bruger, får for lidt i løn, er det jo lige meget, hvad vi skriver ind i vores udbud, så er det bare tomme ord, siger socialborgmester Karina Vestergård Madsen (Ø).

Hun garanterer, at kommunen står klar med et beredskab, hvis kontrakten med Intervare A/S slutter, så de 2100 ældre og sårbare, der modtager varer fra virksomheden ikke pludselig står uden mad. 

Sagen kort:

  • Københavns Kommunes CSR-enhed gennemførte i foråret og sommeren 2021 en række undersøgelser, kontrolbesøg og dybdegående interviews med de ansatte chauffører hos Intervare A/S. Her konstaterede kommunens CSR-enhed bl.a., at Intervare A/S underbetalte sine chauffører, som heller ikke havde mulighed for at afholde ferie eller melde sig syge ved sygdom. Desuden havde chaufførerne meget lange arbejdsdage og -uger.
  • Intervare A/S har – ligesom alle andre af kommunens leverandører – skrevet under på en arbejdsklausul, som stiller krav om, at de medarbejdere, der udfører arbejde for Københavns Kommune, skal have løn- og arbejdsvilkår svarende til overenskomsten på området.
  • I oktober 2021 besluttede et flertal af politikerne i Borgerrepræsentationen, at kontrakten med Intervare A/S kunne ophæves, hvis Intervare A/S ikke inden 1. november 2021 efterbetalte den manglende løn til chaufførerne og implementerede en ny forretningsmodel, der sikrer chaufførerne ordentlige løn- og arbejdsvilkår fremadrettet.
  • Politikerne besluttede desuden at pålægge Intervare A/S dagbøder på ca. 7.200 kr. og tilbageholde det månedlige vederlag af ca. 400.000 kr., indtil Intervare A/S efterlever kravene.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141